Annons
Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.
Den svenska startupen Stingfree AB har precis landat en investering på 5 miljoner kronor och en värdering på 40,6 miljoner kronor. Bland investerarna hittar vi miljardären Erik Selin, som nu utökat sitt ägande från 15,8 % till 21,9 %. Vad är det då som gör Stingfree så intressant för tunga namn inom affärsvärlden? Jo, en banbrytande innovation som lovar att sätta hälsan först i en bransch som ofta kritiseras för att göra motsatsen.
Den 26 februari 2025 markerar premiären för Husmanskostens dag, en hyllning till den klassiska svenska mattraditionen. Bakom initiativet står flera tunga aktörer inom svensk gastronomi, som Pontus Frithiof, White Guide, och Gastronomiska Akademin. Målet? Att sätta ljuset på en matkultur som byggt Sverige och skapa en folkrörelse som utmanar snabbmat och halvfabrikat.
Willys fortsätter sin strategi för lokal närvaro och prisvärda alternativ genom att öppna en ny Willys Hemma-butik i Sollentuna, Stockholm. Butiken, belägen på Malmvägen intill det nybyggda området Ture Torn, förväntas öppna i början av sommaren 2025.
Landsbygdsminister Peter Kullgren är på plats i Bryssel för att delta i EU:s jordbruks- och fiskeråd. Det låter kanske som en klassisk byråkratisk träff där mycket pratas men lite händer – men för dagligvaruhandeln kan dessa möten faktiskt få långtgående konsekvenser.
Paulig, det internationella livsmedelsföretaget känt för sina starka varumärken inom kaffe, kryddor och snacks, har utsett Dennis Andersen till Senior Vice President för People & Culture samt medlem av företagets ledningsgrupp. Han tillträder sin nya roll den 1 mars 2025 och kommer att vara baserad i Köpenhamn.
När svenskarna dukar upp till julbordet i år, verkar det inte bara vara sillen som är kryddig. En färsk undersökning från Readly och IPSOS avslöjar att nästan varannan svensk ser julbordssamtal som en möjlighet att stärka relationerna genom att utbyta perspektiv. Samtidigt tycker en av fyra att hetsiga diskussioner gör högtiderna mer intressanta – en trend som kanske utmanar bilden av den tystlåtna, konflikträdda svensken.
KRAV deltar i Musikhjälpen 2024 genom att lotta ut exklusiva upplevelser för alla som bidrar med minst 50 kronor till KRAV:s insamlingsbössa. Vinnarna får chansen att uppleva det genuina bondelivet eller njuta av hållbar gastronomi på Gotland.
Enligt Club Meds Resenärsrapport 2024 kan 53 % av svenskarna tänka sig att fira jul och nyår utomlands. För yngre svenskar, särskilt de mellan 25–30 år, är traditionella firanden hemma mindre viktiga; endast 17 % prioriterar detta. Äldre generationer, särskilt de över 65 år, värderar däremot familjetid under högtiderna mer (40 %).
Enligt Nets betalningsrapport skriver Sverige varje år ut mellan två och fyra miljarder papperskvitton, varav många är överflödiga och hamnar direkt i soporna. Samtidigt föredrar allt fler svenskar digitala kvitton – nästan 6 av 10. Detta är en markant ökning jämfört med 2018, då motsvarande siffra var betydligt lägre.
Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB har utsett Karin Nordgren till ny försäljningsdirektör, med start den 1 mars 2025. Hon kommer närmast från en roll som Business Manager för detaljhandelskunder på Orkla Foods Sverige och har en gedigen erfarenhet inom marknad, försäljning och styrelsearbete, både i Sverige och på nordisk nivå.
Aqua Nobel har säkrat ett prestigefyllt avtal med Försvarsmakten för leverans och lagring av förpackat dricksvatten. Det nya ramavtalet, som sträcker sig över fyra år, markerar en viktig milstolpe för företaget och lyfter fram deras roll som en nyckelspelare inom krisberedskap och livsmedelsförsörjning.
Coop har beslutat att omedelbart pausa inköpen av produkter från leverantören Bake My Day efter rapporter om allvarliga brister i livsmedelshygien och arbetsmiljö vid leverantörens bageri i Huddinge. Beslutet kommer som en reaktion på uppgifter i media som väckt frågor kring verksamhetens kvalitet och säkerhet.
Så var det dags igen. Sedan början av året har över 100 sjukdomsfall av Salmonella Enteritidis rapporterats i Sverige. Nu pekar alla fingrar på importerade ägg från en ukrainsk leverantör. Detta är en påminnelse om vad som händer när kontrollsystemen brister och pressen på låga inköpskostnader tar överhanden.
Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, har utsetts till Smaksäkrast i livsmedelsbranschen 2024 efter att ha imponerat stort i premiärupplagan av tävlingen Smaksäkrast. Med sitt exceptionella smaksinne och precision visade han prov på sin förmåga att repetera och bedöma smakprover på högsta nivå.
I en tid där pressen på idrottare att prestera är större än någonsin, lanserar Powerade ett initiativ som sätter deras välbefinnande i centrum. Med The Athletes Code introducerar sportdrycksmärket en kontraktsbunden garanti som ger idrottare möjlighet att pausa sina åtaganden för att prioritera sin psykiska hälsa – utan att riskera sina sponsorskap.
Svensk grisproduktion har länge varit en föregångare inom djuromsorg och hållbarhet, men nu tar branschen sikte på ett ännu mer ambitiöst mål: klimatneutralitet till 2050. En ny rapport från Lantmännen och andra aktörer visar att klimatavtrycket från grisproduktion kan minskas med 43 procent redan till 2030, vilket överträffar internationella klimatmål. Men hur balanserar man ambitionerna med lönsamheten?
Coop Väst fortsätter sin satsning på att stärka storhandeln i Västsverige. Den 6 december tas första spadtaget för ett nytt Stora Coop i Kållered, en modern matmarknad som kommer att ligga i anslutning till Ikea och bli en del av den nya handelsplatsen Kållered New Retail Park. Den nya butiken, som blir hela 3000 kvadratmeter stor, är tänkt att sätta matglädje och kundupplevelse i centrum.
Preem har tagit ett nytt steg i sitt hållbarhetsarbete genom ett nationellt samarbete med matsvinnsappen Too Good To Go. Samarbetet syftar till att minska mängden matsvinn från Preems drivmedelsstationer samtidigt som konsumenter får tillgång till prisvärda överraskningskassar med livsmedel som annars riskerar att slängas.
Göteborgs Stadsmission har tillsammans med Willys öppnat en ny social matbutik i Trollhättan – en del av konceptet Matmissionen. På Verkmästarevägen 31 kan människor i socioekonomisk utsatthet nu handla mat till kraftigt reducerade priser, samtidigt som butikens verksamhet bidrar till att minska matsvinnet.
Inför julen 2024 har lågpriskedjan Dollarstore tagit ett generöst initiativ genom att skänka LEGO® till organisationen Extra Mile Events. Syftet är att bidra till kampanjen En Jul För Alla, som samlar in och distribuerar julklappar till barn i Sverige som lever i ekonomisk utsatthet.
Dela oss på
https://www.high-endrolex.com/14