Söker du en artikel?  

Läs våra e-magazine

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

E-Magazine

 

Läs magazinet online.

20 snabba.

Högkvalitativ återvinning vs nedcykling 

I en tid då plastavfallet inte bara är ett miljöproblem utan också en källa till hemlöshet i form av stigande koldioxidutsläpp, kommer en ny vetenskaplig rapport med en uppfriskande – om än kanske lite sarkastisk – insikt: Det är skillnad på att återvinna plast med avancerad sortering och att bara ”nedcykla” den.

Fortsätt att läsa »

Bokslutskommuniké 2024: Systembolaget

Trots att globala utmaningar och snabba förändringar håller pressen uppe, har Systembolaget lyckats leverera ett stabilt bokslut för 2024 – med nettoomsättningen som ökat med 5,3 procent under kvartalet och med 3,2 procent för helåret jämfört med föregående år. Det är inte bara en siffra; det är ett tydligt bevis på att även i en tid av höga kostnadsökningar och komplexa marknadsförhållanden kan man kombinera hållbarhet, folkhälsa och ekonomisk stabilitet på ett imponerande sätt.

Fortsätt att läsa »

Ett kommunikationskoncept med varaktig effekt

Lantmännen har ännu en gång bevisat sin expertis inom varumärkesbyggande genom att för tredje året i rad vinna 100-wattaren i kategorin Konsument. Med reklamkampanjen ”Länge Leve Jorden” lyckas de inte bara kommunicera en vision om ett hållbart lantbruk från jord till bord – de skapar en känsla av äkta engagemang och tillit hos konsumenterna. I en bransch där mycket ser likadant ut, sticker Lantmännens kampanj ut med sin tydliga, ärliga och effektfulla kommunikation.

Fortsätt att läsa »

Expanderar kraftigt i Mölndal Galleria

Sedan gallerian öppnade sina dörrar hösten 2018 har Clas Ohlsson etablerat sig som en självklar aktör i Mölndal. Nu är det dags för ett riktigt uppsving – butiksytan ska mer än fördubblas från 432 kvm till hela 941 kvm. En satsning som inte bara lovar ett bredare sortiment inom allt från belysning och städning till förvaring, verktyg och teknik, utan också stärker företagets konkurrenskraft i en tid då både fysisk och digital handel ständigt omdefinieras.

Fortsätt att läsa »

Sju nya butikskoncept sätter guldkant

I år har Emporia verkligen bevisat att de är en av södra Sveriges starkaste köpcentrum – med rekordmånga besökare och imponerande omsättning. Nu tar de nästa steg i sin expansionsstrategi och lanserar sju nya butikskoncept under våren, varav fyra är nyöppningar. Resultatet blir en ännu bredare palett av upplevelser som inte bara lockar nya kunder utan också stärker den övergripande kundresan.

Fortsätt att läsa »

Greenfood och Odlarlaget tecknar gurkavtal

När det gäller att stärka konkurrenskraften i en alltmer utmanande dagligvarumarknad krävs både innovation och hållbara lösningar. Greenfood visar att de inte bara pratar – de agerar. Genom ett nytt avtal med Odlarlaget får Agtiras högkvalitativa, vertikalodlade gurkor snart en plats på hyllorna hos butikskedjor, enskilda butiker och restauranger över hela landet.

Fortsätt att läsa »

Skenande priser på kaffe

När kaffepriserna skjuter i höjden är det inte bara staplade paket i förrådet som talar om kris – det är även klickstatistiken på prisjämförelseverktyg som bekräftar att vi svenskar har blivit riktiga kaffeprissnobbister. En färsk Reddit-tråd visar hur en entusiast, som köpte 48 paket innan prisökningen slog till, illustrerar en bred trend: allt fler börjar aktivt söka efter bästa möjliga pris online.

Fortsätt att läsa »

Goda sportlovsnyheter i Coops butiker

Lagom till startskottet för sportlovsveckorna gör Coop sitt andra stora produktsläpp för året under sina egna varumärken – och de visar att de inte bara levererar mat, utan också innovativa nyheter som får konsumenterna att le och plocka fram telefonen för att dela upplevelsen.

Fortsätt att läsa »

Kärlekspasta med hållbar twist

När man tänker på pasta tänker man kanske på enkla rätter och mysiga middagar – men Zeta Pastamore tar det ett steg längre. Med en ny, plastfri förpackning som är helt i kartong, visar Zeta att man kan kombinera traditionell italiensk kvalitet med moderna hållbarhetskrav. Och ja, det handlar om kärlek – både till maten och till planeten.

Fortsätt att läsa »

ICA Nära Sätra sätter hjärtat på högvarv

I en tid då vi alla gärna vill tro att medmänsklighet är en självklarhet, bevisar Emma Bylger från ICA Nära Sätra att det ibland krävs en extra dos engagemang för att göra skillnad. Genom att samla ihop allt från klämmisar och pasta till en Senseo Select-kapselmaskin till barncancerdrabbade familjer har Emma – tillsammans med sina dedikerade säljare – visat att omsorg inte bara är ett buzzword, utan en levande handling som rör vid människors liv.

Fortsätt att läsa »

Årets köpman 2024 utsedd

I en tid då konkurrensen inom detaljhandeln blir allt intensivare och varumärken kämpar om varje kunds lojalitet är det uppenbart att starkt ledarskap och tydligt kundfokus är ovärderliga tillgångar. Under Reitan Convenience Sveriges årliga riksmöte den 6 februari, som hölls i Linköping, utsågs årets köpman för 2024 – en prestigefylld utmärkelse som lyfter fram de bästa franchisetagarna inom Pressbyrån. Årets vinnare, Roya och Zakirul Alam, driver butiken vid Södersjukhuset i Stockholm och är nu, för tredje gången, erkända för sitt enastående arbete.

Fortsätt att läsa »

Michael Andersson lyfter Melleruds pilsner

I en värld där det ofta är lätt att glömma de små detaljerna som skapar den där extra wow-faktorn, visar Årets Kock Michael Andersson att ett väl sammansatt tilltugg kan göra stor skillnad – särskilt när det gäller att förhöja upplevelsen av en iskall pilsner. I ett samarbete med Melleruds, ett namn som är synonymt med svensk pilsnertradition, presenterar Andersson nu det perfekta pilsnersnacket, en innovation som sätter både smaklökar och marknadsstrategier i fokus.

Fortsätt att läsa »

Guinness investerar 340 miljoner

Under 2024 tog Guinness världen med storm – och i Sverige var det ingen undantag. Med en försäljningsökning på 36 procent för fatölen och 31 procent för den alkoholfria Guinness 0,0, visar resultaten att detta klassiska, irländska stout inte bara har en trogen publik, utan även lockar nya målgrupper som vill ”klyva G:et”. Nu investerar Guinness 340 miljoner kronor för att fördubbla produktionen vid det historiska bryggeriet St James’s Gate i Dublin, vilket är en tydlig signal om att efterfrågan är här för att stanna.

Fortsätt att läsa »

Svenskt äpple med globala influenser

I en tid då innovation och tradition inte längre står som motpoler utan snarare går hand i hand, visar Kiviks Musteri att man kan ge klassiska svenska råvaror en internationell twist. Med lanseringen av de två nya törstsläckarna under namnet ”Inspiration från världen” kombineras svenska äpplen med fruktiga influenser från fjärran platser – ett koncept som lovar att ge smaklökarna en resa utan att du behöver lämna vardagsrummet.

Fortsätt att läsa »

Ny lag – Restauranger måste informera

Från och med 1 mars 2025 ställs restauranger och storhushåll i Sverige inför ett nytt krav: de måste kunna redogöra för ursprunget på allt rått kött på menyn. Frågan ”Varifrån kommer köttet?” blir snart en självklar del av restaurangupplevelsen – en förändring som både stärker konsumenternas möjligheter att göra medvetna val och bidrar till en säkrare livsmedelsförsörjning.

Fortsätt att läsa »

Sveriges bästa Ät Snart-butik 2024

Vad hände nu? ICA Kvantum Kronoparken i Umeå har utsetts till Sveriges bästa “Ät Snart-butik” för 2024 – och det är ingen slump. Med en imponerande insats där butiken har räddat 34 ton mat, motsvarande 47 776 varor, visar de att rätt affärsstrategi och en innovativ hållbarhetslösning kan ge både miljövinster och extra intäkter.

Fortsätt att läsa »

Lokala leveranser med ny teknologi

I ett smart drag som visar att även de största aktörerna måste förnya sig, har Wolt och Coop Sverige ingått ett ramavtal som sätter standarden för en mer lokal och effektiv e-handel. Med detta avtal blir Wolt nu en officiell partner till Coop – ett samarbete som lovar att förenkla kommunikationen mellan Coops regioner och stärka de lokala butikerna.

Fortsätt att läsa »

Präst – En ost i en egen liga

Ostrapporten 2025 bekräftar att ost är en självklar del av svensk matkultur – nästan alla svenskar äter ost, särskilt till frukost. Bland de hårda ostarna, där gästerna i testpanelen fick betygsätta bland tio varianter, står Präst® som den obestridda favoriten. Trots att de flesta konsumenter anser att smaken, priset och att osten är svenskproducerad är de flesta överskattar hur stor andel ost som faktiskt produceras i Sverige – den verkliga siffran ligger nämligen på endast 39 procent.

Fortsätt att läsa »

Frukostens oväntade stjärna

I en värld där frukostbuffén blir allt mer en kamp om att imponera på gästerna, lyckades Scandic Hotels ta tillvara på en oväntad hjälte – brödet. Vid årets frukosttävling, där varje hotell skickade in bilder på sin buffé, stod Dafgårds bröd i centrum och visade att kvalitet och presentation verkligen kan göra skillnad.

Fortsätt att läsa »

En söt revolution i lösgodishyllan

I en tid då vintermörkret fortfarande håller många på tårarna över att de inte kan unna sig något extra sött, välkomnar CandyKing våren med en rejäl dos smakglädje. Med nio nya lösgodisbitar på agendan, varav tre exklusiva för CandyKing, visar premiumleverantören att de inte bara levererar godis – de skapar upplevelser.

Fortsätt att läsa »

Följ oss

Copyright ©2024

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Ansvarig Utgivare: Dunia Jamil

https://www.high-endrolex.com/14
 

Nyhetsbrev

VARJE VARDAG

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.