Söker du en artikel?  

Läs våra e-magazine

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

E-Magazine

 

Läs magazinet online.

20 snabba.

Återkallas: Förväxling på etiketten

Semper har nu dragit tillbaka sin produkt eko Mathavre, Lax & Ärtor (235 g) från marknaden, efter att ha identifierat en allvarlig etikettförväxling. Återkallelsen gäller specifikt artikel nr: 9895 med bäst före-datum 21.10.2026. Det hela beror på att några burkar oavsiktligt innehåller en annan produkt än den som anges på etiketten – nämligen Semper eko Spaghetti Bolognese.

Fortsätt att läsa »

Svenskar väljer bort fiskråd

Trots Livsmedelsverkets rekommendation att äta fisk och skaldjur två till tre gånger per vecka, verkar svenskarna vara på väg åt motsatt håll. Enligt en färsk undersökning från Norges sjömatråd följer nu endast 26 procent av svenskarna rådet – en dramatisk minskning från 43 procent för mindre än ett decennium sedan.

Fortsätt att läsa »

Öppnar nytt varuhus i Landskrona 

Jula fortsätter sin expansionsresa och öppnar i maj 2025 ett nytt varuhus på Infartens Handelsområde i Landskrona. Den nya etableringen markerar ytterligare en satsning på den viktiga Skåneregionen, där Jula redan har verksamhet i bland annat Eslöv, Malmö och Helsingborg.

Fortsätt att läsa »

Utsedd till Årets Kommuncentrum

Liljeholmstorget Galleria har utsetts till ”Årets Kommuncentrum” i Evimetrix årliga NKI-undersökning där Stockholmarna röstar fram sina favoritcentrum. Efter att ha kommit tvåa förra året toppar gallerian nu listan.

Fortsätt att läsa »

En satsning för tillväxt

Mathems ägare, norska Oda, har efter en omfattande upphandling valt Omnicom Media Group (OMG) som sin nya mediebyråpartner för den nordiska marknaden. Uppdraget innebär att PHD tar ansvar för samarbetet i Norge, medan Hearts & Science fortsätter sitt arbete i Sverige med ett utökat mandat.

Fortsätt att läsa »

14,3 miljoner kronor genom Pantamera

Pantameras populära tävling Föreningskampen har avslutats för tolfte året i rad, och resultatet är imponerande. Mer än 15,7 miljoner burkar och flaskor har samlats in av över 2 500 idrottsföreningar runt om i landet, vilket resulterat i över 14,3 miljoner kronor i stöd till föreningslivet. Med den planerade höjningen av pantbeloppet under 2025 förväntas nästa års tävling bli ännu mer lukrativ.

Fortsätt att läsa »

Livsmedelsbedrägerier i fokus på TV4

Livsmedelsbedrägerier är ett ständigt närvarande problem inom livsmedelskedjan, och de utgör både en risk för konsumenternas säkerhet och ett hot mot seriösa aktörer. Den 18 januari 2025 belystes problematiken i TV4 Nyheterna, där programmet Kalla fakta – lokala skandaler granskade livsmedelsbedrägerier och deras omfattning. I inslaget intervjuades Magnus Bergström, expert inom området, om utmaningarna och lösningarna som krävs för att hantera dessa brott.

Fortsätt att läsa »

Picadeli lanserar lunchprisindex 

Inflationen har slagit hårt mot svenska hushåll, och matpriserna har ökat med hela 25 % på tre år, enligt Matpriskollen. För många innebär detta att hälsosam mat prioriteras bort till förmån för billigare, men ofta mindre näringsrika, alternativ. Picadeli, den svenska salladspionjären, tar nu upp kampen genom att lansera ett lunchprisindex – ett verktyg för att hjälpa svenskar att göra prismedvetna och hälsosamma val.

Fortsätt att läsa »

Trampar ihop över 800 000 kronor

Under en vecka i januari har BAUHAUS anställda, kunder och cykelentusiaster samlats i varuhus över hela Sverige för att delta i en cykelutmaning till förmån för Barncancerfonden. Initiativet, som är en del av uppvärmningen inför ”Spin of Hope” den 8 mars, samlade in totalt 834 558 kronor. För varje cyklad kilometer skänkte BAUHAUS 10 kronor.

Fortsätt att läsa »

Magnus Kreuger ny VD för POWER Sverige

Magnus Kreuger, med lång erfarenhet från detaljhandeln både i Sverige och internationellt, har utsetts till ny VD för POWER Sverige. Han tillträder den 1 mars 2025 och ser fram emot att driva företagets expansiva tillväxt och stärka dess position över hela landet.

Fortsätt att läsa »

Coop Mitts framtida butikschefer

Coop Mitt är inte direkt en förening som står stilla och väntar på att få fart på saker och ting. Nej, de vet vad som krävs för att hänga med i den ständigt föränderliga detaljhandeln. Med sitt nya trainee-program ”Framtida Ledare” har de gett medarbetare från butikerna möjlighet att växa till ledare och chefer – ett steg som ser ut att vara mer än bara en trend, utan en smart långsiktig investering för att hålla koll på såväl butiksdrift som personalutveckling. Och ja, det har redan gett resultat.

Fortsätt att läsa »

Valfrihet viktigt vid köp av dryck

Coca-Cola i Sverige fortsätter att expandera sitt produktutbud för att möta en växande efterfrågan på fler valmöjligheter när det gäller både smak och förpackning. Företaget strävar efter att erbjuda något för varje tillfälle, oavsett om det handlar om sockerhaltiga drycker eller sockerfria alternativ, så att konsumenterna kan göra medvetna val utifrån personliga preferenser.

Fortsätt att läsa »

Svensk köpkraft trumfar tullhot

Trots ett skakigt globalt läge och växande tullhot, ser förutsättningarna för en ekonomisk återhämtning i Sverige allt ljusare ut. I sin senaste konjunkturprognos förutspår Handelsbanken att svenskarnas förbättrade köpkraft, driven av högre inkomster och lägre räntor, kommer att stå emot externa hot som handelskonflikter och handelsrestriktioner.

Fortsätt att läsa »

Lanserar fem nya funktionella drycker

FUN Light utökar sitt sortiment med den nya funktionella drycken Vitamin Boost Ready to Drink, som är berikad med viktiga vitaminer och mineraler. Den sockerfria törstsläckaren finns nu i fem friska smaker, och erbjuds både med och utan koffein för att tilltala olika konsumentbehov.

Fortsätt att läsa »

Butterick’s ansöker om konkurs

Så gick ridån ner för Butterick’s Leco AB, ett av Sveriges mest ikoniska varumärken för skämtartiklar och festtillbehör. Tisdagen den 21 januari lämnade bolagets styrelse in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt. Orsaken? Skatteverket har motsatt sig den företagsrekonstruktion som tidigare beviljats. Resultatet är att Butterick’s nu tvingas ta ett steg som känns både tufft och oväntat – för att citera deras vd, Therese Carlsson.

Fortsätt att läsa »

253 % ökad försäljning av ekologiska morötter

Ett finskt experiment har visat att små, strategiska förändringar kan skapa stora resultat. Genom att placera ekologiska morötter på en ny plats i butiken ökade försäljningen med imponerande 253 % jämfört med samma vecka föregående år – utan att priset behövde justeras.

Fortsätt att läsa »

Dennis Duolees hyllning till svensk kultur

Konst mötte krispighet under sommaren 2024 när Dennis Duolee bjöd in till en ovanlig och smakfull utställning i Stockholm. Med chips som både medium och tema skapade Dennis en installation som lyfte detta älskade snacks till en oväntad kulturell piedestal.

Fortsätt att läsa »

Fjällfil med svarta vinbär

I februari får Fjällfil-familjen ett nytt och spännande tillskott: den sötsyrliga smaken av svarta vinbär. Den nya smaken, som lanseras som ”Årets säsongare”, är ett perfekt komplement till Fjällfils redan älskade utbud med smaker som hjortron, blåbär och havtorn.

Fortsätt att läsa »

Finalisterna till Årets Matbluff 2025

Då var det dags igen. Årets Matbluff är tillbaka, och i år firar den till och med tioårsjubileum. Det är ett slags anti-födelsedag för de produkter som lyckas reta gallfeber på konsumenter genom att tänja på sanningen, tänkande att vi inte läser det finstilta. Och visst, de kanske kan lura oss en gång – men att bli nominerad till Årets Matbluff är knappast ett pris någon marknadschef vill ta med i årsrapporten.

Fortsätt att läsa »

Nytt partnerskap – stärker premiumportföljen

Carlsberg Sverige tar ett stort kliv in i mixerkategorin genom ett nytt partnerskap med det ikoniska varumärket Schweppes. Samarbetet, som inleds den 1 januari 2025, innebär att Carlsberg Sverige tar över produktion och distribution av Schweppes på den svenska marknaden, vilket markerar ett av företagets största portföljtillskott på över 15 år.

Fortsätt att läsa »

Följ oss

Copyright ©2024

08 – 121 514 56

Ansvarig Utgivare: Dunia Jamil

https://www.high-endrolex.com/14