Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.
Efter mer än 30 års samarbete förnyar MAX Burgers sitt avtal med Luleå Hockey. Det nya treåriga avtalet fokuserar på att främja lika villkor mellan dam- och herrlagen, med ett sponsorskap som är 100 % jämställt.
Konsumtionen av energidrycker har ökat med 90 % i Danmark de senaste åren, och inte bara unga är storkonsumenter – även äldre dricker mer. Forskare varnar nu för allvarliga hälsorisker, där höga nivåer av koffein och socker kan leda till långsiktiga skador på hjärnan och kroppen.
Axfoods restauranggrossist Snabbgross fortsätter att växa med sitt medlemsbaserade butikskoncept Snabbgross Club. I början av nästa år omvandlas den befintliga butiken i Örsholmen, Karlstad, till en Snabbgross Club, vilket ger privatpersoner möjligheten att handla matvaror i stora förpackningar till små priser – precis som restaurangerna.
Allt fler äldre kvinnor ansöker om skuldsanering hos Kronofogden, en utveckling som oroar myndigheten. Samtidigt är det inte överdriven shopping som ligger bakom problemen, utan en ökad kostnadsbild som pensionen inte räcker till.
Igår firarade Clas Ohlson en stor framgång med öppningen av sin hundrade butik på den svenska marknaden. Den nya butiken ligger i handelsområdet Boglundsängen i Örebro och markerar ytterligare ett steg i företagets omfattande expansion i landet.
Bananen, världens mest exporterade och Sveriges mest sålda frukt, spelar en central roll i svenskarnas fruktkonsumtion. Varje år äter vi i Sverige omkring 100 bananer per person, vilket motsvarar ungefär 17 kilo bananer per år. Bakom denna imponerande mängd står en avancerad anläggning i Helsingborg som sköter en stor del av bananernas resa från gröna till ätmogna.
Regeringens nya beslut att ändra målet för tobakspolitiken har gett snusindustrin, särskilt bolag som Haypp, en positiv skjuts på marknaden. Tidigare handlade regeringens tobaksmål om att minska tobaksanvändningen generellt, men det nya fokuset ligger nu på att reducera tobakens skadeverkningar, vilket skapar nya möjligheter för snusföretagen.
Klarna tar ett stort steg framåt i sin utveckling genom att lansera en ny AI-assistent, som baseras på avancerad OpenAI-teknik. Med den nya assistenten erbjuder Klarna en helt ny, chattbaserad shoppingupplevelse, där användare kan få personliga produktrekommendationer, expertråd och jämförelser mellan varumärken och produktkategorier.
Efterfrågan på Bubs godis har skjutit i höjden, vilket har lett till att hyllorna gapar tomma i flera butiker runt om i landet. En viral Tiktok-video, där en användare visar en tom butikshylla, har i skrivande stund över 700 000 visningar. Kommentarsfältet är fullt av personer som upplever samma sak – Bubs godis är slut överallt.
ICA Gruppen blir den första aktören inom dagligvaruhandeln i Norden att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative (SBTi). Företaget har satt upp ambitiösa vetenskapligt baserade mål för att nå netto noll växthusgasutsläpp till år 2050 och har nu fått dessa godkända, vilket markerar ett viktigt steg i arbetet mot att minska den globala uppvärmningen.
Från och med den 18 september 2024 har Anders Dahlquist-Sjöberg tillträtt rollen som tillförordnad vd för Kooperativa Förbundet (KF). Dahlquist-Sjöberg, som tidigare varit vice vd och chefsjurist för KF, tar över ledarskapet vid en avgörande tidpunkt för organisationen.
Efter den positiva responsen på förra årets Smaka på Från Sverige, utökas butikseventet i år kraftigt. Eventet, som tidigare hölls i Stockholm, breddas nu till åtta nya butiker i Stockholm, Uppsala, Norrtälje och Västerås. Totalt kommer tolv livsmedelsföretag att delta, erbjuda smakprov och specialerbjudanden på sina Från Sverige-märkta produkter.
Abba har återigen överraskat med en ny smakupplevelse i sin populära Årets smak-serie. För 2024 bjuder Abba på en innovativ kombination av tradition och nyhet: Kalles Sill, en krämig sill smaksatt med Kalles Kaviar.
Lindex introducerar StyleMe, en innovativ onlinetjänst designad för att hjälpa kunder att bygga en hållbar och personlig garderob. Med StyleMe får deltagarna expertvägledning för att identifiera och utveckla sin unika stil genom ett fem veckor långt program.
DUG Foodtech inleder ett nytt kapitel i sin internationella expansion genom att lansera sina växtbaserade produkter i den österrikiska hälsokostkedjan Gewußt wie. Från och med september kommer DUG Barista, DUG Original och DUG Unsweetened att finnas tillgängliga i över 70 partnerbutiker samt 150 grossistbutiker runtom i Österrike, samt på Gewußt wie
egen onlinebutik.
Coop Butiker & Stormarknader AB har valt att inleda ett samarbete med Bang Agency för att ta sin marknadsföring till nästa nivå. Efter en noggrann pitchprocess står det klart att byrån, som ingår i Thinc Collective, kommer att ansvara för strategi, konceptutveckling och kreativt arbete.
Försäljningen inom dagligvaruhandeln steg med 4,4 procent i augusti 2024, jämfört med samma månad föregående år, enligt Svensk Dagligvaruhandels senaste Dagligvaruindex. Denna tillväxt återspeglar en allt starkare köpkraft, trots att inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 1,4 procent under månaden, enligt SCB.
Läkemedelsbrist på svenska apotek blir allt vanligare, och fler än fyra av tio svenskar har upplevt att deras receptbelagda läkemedel varit slut. I många fall kan problemet lösas, men ibland resulterar det i avbruten behandling. Med en stärkt farmaceutroll skulle fler kunna få den hjälp de behöver.
Trots rekordomsättning tvingas den tyska madrassjätten Emma – The Sleep Company att avsluta sin verksamhet i Sverige. Omstruktureringen påverkar 200 anställda globalt och markerar ett slut på bolagets svenska e-handel.
Torsdagen den 19 september invigs Hemköp Mölndal Centrum, en ny, större och modern butik på Brogatan. Med 1600 kvadratmeter och ett stort utbud av färskvaror, hoppas butikschef Fredrik Silfver locka både pendlare och boende i området.
Dela oss på
https://www.high-endrolex.com/14