Söker du en artikel?  

Läs våra e-magazine

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

E-Magazine

 

Läs magazinet online.

20 snabba.

1,5 miljarder i EU-stöd för marknadsföring

Om ni någon gång känt att ni saknar resurser för att marknadsföra era produkter, lyssna upp – EU erbjuder i år 1,5 miljarder kronor i stöd för att boosta konsumtionen av EU-producerade livsmedel och jordbruksprodukter. Det är pengar som väntar på att användas av bransch- och producentorganisationer, så det är kanske dags att lägga mindre tid på att justera kaffemaskinen i fikarummet och mer tid på att fylla i ansökningsformulär.

Fortsätt att läsa »

Coop satsar på hållbar odling

Två av Sveriges största kooperativ, Coop och Lantmännen, går samman i en satsning som ska gynna både klimatet och svenska konsumenter. Coop ansluter nu sin produkt Coop Havregryn till Lantmännens odlingsprogram Klimat & Natur, ett initiativ för framtidens jordbruk med fokus på hållbarhet och biologisk mångfald.

Fortsätt att läsa »

Pantbeloppet höjs under 2025

Från och med i år höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar i Sverige, en förändring som syftar till att ytterligare stärka ett av världens mest framgångsrika pantsystem. Höjningen innebär att pantbeloppet för aluminiumburkar och små PET-flaskor ökar från 1 till 2 kronor, medan stora PET-flaskor går från 2 till 3 kronor.

Fortsätt att läsa »

En starkare röst för hållbar sjömat

När två stora aktörer inom svensk livsmedelsindustri slår sina kloka huvuden ihop är det värt att notera. Svensk Dagligvaruhandel, som representerar giganterna Axfood, Coop, ICA, Lidl och Livsmedelshandlarna, har blivit medlem i Fiskbranschens Riksförbund. Detta partnerskap syftar till att stärka arbetet för en säker och hållbar tillgång på sjömat – en hjärtefråga för både handel och samhälle.

Fortsätt att läsa »

Norrmejerier skakar om filhyllan

Filhyllan har länge varit en trygg men förutsägbar plats i svenska dagligvarubutiker. Men nu tar Norrmejerier, redan marknadsledande med flera bästsäljare, ett djärvt grepp för att göra fil spännande igen. Med inspiration från norra Sveriges magiska norrsken lanseras Norrskensfil – en produkt som förenar lokalproducerad kvalitet med lekfulla smakkombinationer.

Fortsätt att läsa »

När förlusterna hotar framtiden

Debatten om lönsamhet i svensk livsmedelsproduktion fortsätter att väcka känslor. I en slutreplik (DI.se) från Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman och chefsekonom Carl Eckerdal pekas det verkliga problemet ut – en tredjedel av de svenska livsmedelsproducenterna gick med förlust 2023. Detta är ett hot som kräver fokus och handling, snarare än att peka finger åt företag som lyckas gå med vinst.

Fortsätt att läsa »

Gratis laddning i Jordbro

OKQ8 och Skellefteå Kraft markerar en viktig milstolpe i satsningen på att göra elbilsladdning tillgänglig i hela landet. Den 16 januari 2025 öppnar deras 200:e station med supersnabbladdare i Jordbro, strax söder om Stockholm. För att fira detta erbjuds gratis laddning mellan 16 och 19 januari på den nya stationen vid Nynäsvägen 130.

Fortsätt att läsa »

Favorit bland Sveriges beslutsfattare

Systembolaget fortsätter att imponera och har utsetts till servicebranschens mest uppskattade företag bland svenska beslutsfattare i Evimetrix undersökning av Svenska Näringslivets Beslutsfattare 2024. Resultatet visar att Systembolaget behåller sin position som nummer ett inom flera kategorier, inklusive varumärke, service, pålitlighet och tillgänglighet.

Fortsätt att läsa »

Strategiskt partnerskap med Stripe

Det är lätt att tänka att betalningslösningar inte är det sexigaste ämnet, men Klarnas och Stripes senaste drag är något att spetsa öronen för. Det här partnerskapet har potential att förändra spelplanen för både stora och små företag i 25 länder.

Fortsätt att läsa »

Ny vinst för nötfärs på rulle

Coops ekologiska varumärke Änglamark har återigen fått högsta betyg, denna gång i Allt om Mats stora test av svensk nötfärs. Änglamarks nötfärs i rulle hyllas för sin kvalitet och har utsetts till bäst i test – en fjärde seger på kort tid för Coops egen nötfärs.

Fortsätt att läsa »

Tar ett kliv in på den danska marknaden

Consivo Group bekräftar förvärvet av den danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona – en entreprenörsdriven verksamhet med fokus på italienska varor. Genom detta strategiska förvärv stärker Consivo sin närvaro i Norden och kan nu erbjuda distributionslösningar i Sverige, Finland, Norge och Danmark, helt i linje med bolagets vision att vara ”The Gateway to Nordic consumers.”

Fortsätt att läsa »

Etablerar ny butik i Motala

Blomsterlandet, en av Sveriges ledande kedjor inom blommor, växter och trädgårdstillbehör, har meddelat att de öppnar en ny butik i Motala. Etableringen sker i det populära handelsområdet Bråstorp, där man tar över lokalen som tidigare användes av Plantagen. Butiken väntas slå upp portarna redan i april, precis lagom till trädgårdssäsongen.

Fortsätt att läsa »

Kiviks Musteri lanserar Pomonader

När vinterns mörker fortfarande ligger tungt över oss lanserar Kiviks Musteri en ny dryck som lovar att förlänga sommaren – Pomonader. Från vecka 4 kan konsumenterna njuta av en frisk, kolsyrad äppeldryck med smaker som hämtar inspiration från svenska sommardagar. Med sin innovativa kombination av svenska äpplen och klassiska smaker som fläder, hallon och rabarber, siktar Kiviks Musteri på att sätta en ny standard för läskedrycker med premiumkänsla.

Fortsätt att läsa »

Ny direktör för Sortiment och Inköp

Den 15 januari tar Jenny Rådeström över rollen som direktör för Sortiment och Inköp på Coop Sverige AB. Med en imponerande meritlista från detaljhandeln och leverantörsledet, inklusive roller på Kronans Apotek, Menigo, ICA, Fazer, Carlsberg och Orkla, kliver Jenny in för att stärka Coops position på den svenska dagligvarumarknaden.

Fortsätt att läsa »

Öppnar den tolfte medlemsbutiken

Axfoods restauranggrossist Snabbgross fortsätter sin satsning på det populära butikskonceptet Snabbgross Club. I april konverteras den befintliga Snabbgrossbutiken i Eskilstuna till en medlemsbutik, vilket innebär att även privatpersoner får tillgång till restaurangförpackningar och stora volymer till låga priser.

Fortsätt att läsa »

Ger klartecken för gårdsförsäljning

Sverige står inför en banbrytande förändring i sin alkoholpolitik. EU-kommissionen har gett sitt godkännande till regeringens förslag om att tillåta gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker, vilket innebär att den nya lagen kan träda i kraft den 1 juni 2025. Socialminister Jakob Forssmed bekräftar att propositionen kommer att överlämnas till riksdagen den 21 januari.

Fortsätt att läsa »

Maten Coops kunder söker mest

Efter en period av festligheter och lyxiga inköp gör många svenskar en tydlig omställning när januari rullar in. Plånböckerna är tunnare, och fokus skiftar till vardagsmat, storkok och budgetvänliga alternativ. Samtidigt visar statistik från Coop.se att vissa favoriter står sig år efter år, medan nya trender gör entré i köksplaneringen.

Fortsätt att läsa »

Ostrella-kampanjen: Innovation och mod

Sommaren 2024 lanserade Estrella sin mest djärva kampanj hittills – namnbytet till Ostrella och en ny serie ostsnacks. Resultatet blev en omedelbar succé som inte bara ökade försäljningen av Estrellas ostsnacks med 52%, utan också gav nytt liv åt ett stagnerat ostsegment i dagligvaruhandeln.

Fortsätt att läsa »

Norrmejerier rekryterar ny kvalitetschef 

Norrmejerier har tillsatt Mia Ingvarsson som ny kvalitetschef, en roll där hon ska säkerställa högsta möjliga kvalitet på varje liter mjölk från gård till konsument. Med en gedigen bakgrund inom kvalitet och hållbarhet från både globala och lokala företag, tar Mia med sig mer än 12 års erfarenhet till den norrländska mejerijätten.

Fortsätt att läsa »

Stänger efter nästan 30 år

Efter nästan tre decennier av verksamhet tvingas Erikshjälpen Second Hand stänga sin butik i Bollnäs. Anledningen är ekonomiska svårigheter och utmaningar med att rekrytera volontärer, något som gjort det omöjligt att driva verksamheten vidare.

Fortsätt att läsa »

Följ oss

Copyright ©2024

08 – 121 514 56

Ansvarig Utgivare: Dunia Jamil

https://www.high-endrolex.com/14