Söker du en artikel?  

Search
Close this search box.

Läs våra e-magazine

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

20 snabba.

Ett av Sveriges mest valda livsmedelsvarumärken

För första gången har Norrmejerier tagit plats på listan över Sveriges mest valda livsmedelsvarumärken, enligt den senaste Brand Footprint Europe Report från analysfirman CPS GfK. Med 19 miljoner köp under perioden november 2022 till november 2023 har Norrmejerier blivit en stark spelare i svenskarnas shoppingvanor.

Fortsätt att läsa »

Coops pastasåser får ny förpackning 

Från och med nu kommer Coops populära pastasåser att säljas i tetrapak istället för glasburkar, en förändring som förväntas minska koldioxidutsläppen markant. Den nya förpackningslösningen innebär upp till 80 procent lägre CO2-utsläpp.

Fortsätt att läsa »

Betydande förändringar i konsumtionsmönster

En ny rapport från Sveriges Bryggerier avslöjar aktuella trender och förändringar inom dryckesförpackningar och konsumtionsmönster för 2023. Rapporten, som bygger på försäljningsdata från Delfi Marknadspartner, ger insikter i hur svenskarnas preferenser för olika drycker och förpackningstyper har utvecklats.

Fortsätt att läsa »

Nu vänder det – konkurserna minskar

För första gången på nästan två år har antalet konkurser i Sverige minskat, enligt den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC. I juni noterades en total minskning av konkurserna med 4 procent jämfört med samma period föregående år.

Fortsätt att läsa »

Syltpriser kan skjuta i höjden

Syltpriserna kan komma att fördubblas som en konsekvens av myndigheternas strängare regleringar mot bärindustrin, varnar branschfolk. Färre bärplockare leder till ökad import av bär, vilket driver upp priserna internationellt.

Fortsätt att läsa »

Arla efterlyser fler mjölkbönder

Arla, det bondeägda kooperativet, ser en ljus framtid för svensk mjölkproduktion. Efter att ha välkomnat 15 nya mjölkgårdar under förra året och inlett ett samarbete med Lantmännens Framtidsgård Viken, öppnar Arla nu upp för fler medlemmar från Värmland till Sörmland.

Fortsätt att läsa »

OKQ8 lanserar bilpool i Alingsås

OKQ8 fortsätter sin satsning på hållbar mobilitet genom att öppna fler bilpooler runt om i Sverige. Nästa stopp är Alingsås, där en ny bilpool etableras i samarbete med fastighetsbolaget Balder. Detta initiativ syftar till att öka tillgängligheten till delade bilar för både boende och arbetande i området.

Fortsätt att läsa »

Åhléns förbättrar sitt resultat 

Efter en lång period av ekonomiska utmaningar har Åhléns äntligen vänt trenden och visar vinst för första gången på över tio år. Företaget har meddelat att det uppnått ett rörelseresultat på 86 miljoner kronor och ett årsresultat på 148 miljoner kronor för 2023/2024.

Fortsätt att läsa »

Billigare öl nästa sommar? 

Mikrobryggerier i Sverige kan se fram emot billigare öl nästa sommar om förslaget om sänkt alkoholskatt går igenom. Finansminister Elisabeth Svantesson pekar på möjligheten att använda EU:s alkoholskattedirektiv för att minska skatten för dessa små bryggerier, vilket hittills inte har utnyttjats i Sverige.

Fortsätt att läsa »

Överträffar ägg i proteininnehåll

Nötter är en utmärkt källa till både fiber och protein, vilket bidrar till att hålla dig mätt längre genom att stabilisera blodsockernivåerna och ge långvarig energi. Överraskande nog finns det nötter som innehåller mer protein än ett ägg, som vanligtvis anses vara en av de bästa proteinkällorna med sina 6 gram protein.

Fortsätt att läsa »

Nu kan du skanna din avokado

Mogen eller inte, och hur pass mogen? Coop introducerar avokadoskanners i butiker över hela landet för att hjälpa både kunder och medarbetare att bedöma avokadons färskhet. Från mitten av juli kommer Coop att placera ut åtta avokadoskanners i utvalda butiker från Luleå till Lund.

Fortsätt att läsa »

Rekorddeltagande när över 34 500 barn sprang

Sveriges största barnlopp, Kalvinknatet, fortsätter att sätta nya rekord. I årets upplaga deltog hela 34 500 barn, vilket är det högsta antalet någonsin. Arrangemanget, som anordnas av Skånemejerier och Malmö Allmänna Idrottsförening (MAI) tillsammans med lokala friidrottsklubbar, syftar till att främja hälsa och rörelse bland barn och unga.

Fortsätt att läsa »

Bli potatisodlare för Estrella

Estrella söker fler odlare av chipspotatis i Sverige för att möta den ökande efterfrågan på potatischips. Med fokus på smidighet, trygghet, bra support och hållbarhet erbjuder Estrella en attraktiv möjlighet för jordbrukare.

Fortsätt att läsa »

Kunglig hovleverantör i konkurs

Victoria Soap, en anrik svensk tillverkare av tvål och rengöringsprodukter som varit kunglig hovleverantör i över 100 år, har nu försatts i konkurs.

Trots sin stolta historia och kungliga förbindelser har Victoria Soap inte klarat sig undan den tuffa ekonomiska verkligheten.

Fortsätt att läsa »

Konkurs för bolaget efter Draknästet-succén

År 2021 medverkade Lizette Broström och hennes son Zebastian Lindqvist i SVT
”Draknästet” med sitt företag One Cake, som snabbt drog in miljoner. Men nu har bolaget försatts i konkurs. Trots den lovande starten och den initiala succén i ”Draknästet” stötte One Cake på stora utmaningar.

Fortsätt att läsa »

Bristande konkurrens ett hinder

Matbutiker runt om i landet kämpar med att hålla priserna nere, men bristande konkurrens och ineffektiva investeringar gör det svårt. Konkurrensverket pekar på strukturella problem som behöver åtgärdas för att handlare ska kunna erbjuda bättre priser.

Fortsätt att läsa »

Streckkoden fyller 50 år

Den 26 juni 1974 skannades en streckkod i butik för första gången. Nu, 50 år senare, genomför detalj- och dagligvaruhandeln en global introduktion av nästa generation streckkoder med kapacitet att driva ökad effektivisering samt möta ökade informationsbehov och krav från lagstiftare, branscher och konsumenter.

Fortsätt att läsa »

Yngre bäst på att behålla köpkraft

De flesta svenskar har förlorat köpkraft under lågkonjunkturen, men de med digital vana har lyckats bibehålla sin köpkraft bättre genom att prisjämföra och handla mer till kampanjpris. Detta enligt en ny rapport från HUI Research och svenska Amazon.

Fortsätt att läsa »

Följ oss

Copyright ©2024
designpartner: www.simboads.com

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Responsible publisher: Dunia Jamil

https://www.high-endrolex.com/14