Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.
Butikstrender Masters tog plats på en strålande höstdag på Sparren GK, och bjöd på en av årets mest uppskattade golftävlingar. Den härliga atmosfären och det vackra vädret satte en perfekt inramning för en dag fylld av glädje, tävlingsanda och golf av högsta klass. Med deltagare som bjöd på imponerande prestationer, tre eagles under dagen, och många låga scorer blev tävlingen en stor succé.
Frysta livsmedel har länge varit en hörnsten i svenska hushåll, men de senaste åren har vi sett en markant förändring i konsumentbeteendet. Den moderna konsumenten efterfrågar snabba, hälsosamma och miljömedvetna alternativ som både förenklar vardagen och erbjuder hög kvalitet.
I en värld där hållbarhet och hyperlokala lösningar står högst på dagordningen, tar ICA Maxi Ängelholm ett stort kliv framåt. Med Swegreens revolutionerande odlingssystem Freja bygger de nu Sveriges största butiksodling, och den här satsningen är långt ifrån vilken odling som helst – det här är framtidens sätt att producera färska, lokala grödor direkt i butiken.
Coop fortsätter sitt samarbete med den prisbelönte kocken Stefan Ekengren i en ny reklamkampanj med fokus på grönsaker. Kampanjen, som består av en serie reklamfilmer, lyfter fram möjligheterna att laga mat baserad på grönsaker, med ett särskilt fokus på råvaror i samma färgtoner.
Inför Halloween har vi sett en ökad kreativitet när det gäller tematiska snacks. Många varumärken drar nytta av högtidens festliga stämning för att lansera produkter som lockar konsumenter med både innovativa smaker och roliga förpackningar. Medan Halloween traditionellt handlar om godis, har snacks som chips, popcorn och nötter blivit populära inslag på både barnkalas och vuxna Halloween-fester.
Jula Holdingkoncernen, genom sitt dotterbolag G&K Blanks Fastigheter, har inlett en satsning på att utveckla handelsområdet i Hyllinge genom nya fastighetsförvärv. Den senaste tillskottet, fastigheten Hyllinge 1:13, har en yta på över 24 000 kvadratmeter och ligger i anslutning till den tidigare förvärvade fastigheten där etableringar som Jula, Hööks, Willys och Rusta nyligen har flyttat in.
Idag presenterar det nyligen avknoppade Klarna Checkout sig under det nya namnet Kustom, och siktar på att snabbt ta en ledande position inom digitala kassalösningar i Norden. Med över 24 000 e-handlare och en årlig transaktionsvolym på mer än 150 miljarder kronor, markerar bolaget sitt intåg som en oberoende aktör, både på den nordiska och europeiska marknaden.
Göteborgs centrala stadsdel genomgår en omfattande omvandling med ny stadsutveckling, och Coop är redo att bli en del av den förändringen. I det nya kontorshuset Park Central, som får en egen stationsuppgång till den underjordiska järnvägen, öppnar Coop en butik som kombinerar fullsortiment med ett särskilt fokus på färskvaror och färdigmat.
Lantmännen tar nu ett stort kliv framåt i sitt arbete för en hållbar livsmedelsproduktion genom att introducera gödsel med lågt klimatavtryck i Finland. Detta gör företaget till den första aktören i Finland att använda denna typ av gödsel i sitt odlingsprogram för framtidens jordbruk, Klimat & Natur.
Inför hösten 2024 tar lågpriskedjan Dollarstore ett stort kliv in i inredningsvärlden med lanseringen av ett nytt och utökat sortiment inom hemtextil och inredning. Med ett fokus på stil och budgetvänliga lösningar lanserar Dollarstore samtidigt sitt första inspirationsmagasin, Dollarstore Home Magazine, som syftar till att visa upp produkterna på ett helt nytt sätt.
Livsmedelsproduktionen står för omkring en fjärdedel av den globala klimatpåverkan. Men för många konsumenter kan det vara svårt att veta vilka produkter som är de mest klimatsmarta att välja. ICA tar nu ett viktigt steg för att underlätta detta genom att lansera AI-tjänsten Klimatknuffen, som ska hjälpa kunder att göra mer hållbara val.
En undersökning från Tork visar att nästan varannan undviker offentliga toaletter på grund av bristande hygien. Tre av fyra drar sig dessutom från att äta eller dricka ute för att slippa dessa toalettbesök. För att möta behoven inleder Tork en global satsning för att förbättra offentliga toaletters tillgänglighet och hygien.
Änglamark Kitchen Spray har utsetts till bäst i test av konsumenttidskriften Råd & Rön i sitt senaste test av köksrengöringsmedel. Detta är andra gången på kort tid som Änglamarks rengöringsprodukter prisas, efter att även deras allrengöringsmedel utsågs till vinnare tidigare i år.
Oddlygood slår samman sitt sortiment med Planti och relanserar sina soygurts genom en unik konstkampanj. Konstnären Moa Comét har skapat fyra färgstarka verk målade med soygurt, allt för att hylla det annorlunda och växtbaserade.
Greenfood och Dagab utökar sitt samarbete för att möta den ökande efterfrågan på förädlade frukter och grönsaker. Från och med januari 2025 blir Greenfood huvudleverantör av fresh-cut-produkter till Dagab och butikskedjor som Willys och Hemköp.
En ny EU-finansierad kampanj för att främja ekologiskt jordbruk och lammuppfödning på Irland har lanserats. Sverige, en av Europas ledande ekomarknader, står i fokus när Bord Bia/The Irish Food Board deltar på Nordic Organic Food Fair den 9-10 oktober.
Coop fortsätter att expandera sitt växtbaserade sortiment och introducerar två nya tonfisksubstitut. De nya produkterna, som lanseras under vecka 40, erbjuder smakvarianterna Citron & Peppar samt Sriracha, och syftar till att erbjuda ett mer hållbart alternativ till traditionell tonfisk.
Sedan januari 2024 har City Gross och maträddar-appen Too Good To Go tillsammans räddat över 100 000 måltider från att bli matsvinn. Detta initiativ är en central del av City Gross hållbarhetsarbete och har resulterat i en minskning av CO2-utsläpp med cirka 269 ton, motsvarande 47 flygresor runt jorden.
Axfood har inlett ett långsiktigt samarbete med Generation Pep för att främja hälsosamma matvanor bland barn och unga. Genom kampanjer och specialutvalda mellanmålshyllor i butikerna syftar Hemköp, Willys och Snabbgross till att inspirera till hälsosamma val och bidra till en bättre folkhälsa.
Den 29 september firas Återvinningens dag, en dag som lyfter fram återvinningens betydelse för miljön. Trots framstegen inom återvinning i Sverige, går stora mängder plastförpackningar fortfarande till förbränning – med utsläpp lika stora som inrikesflygets. För att minska utsläppen och ställa om till en cirkulär plastekonomi måste alla bidra med bättre källsortering.
Dela oss på
https://www.high-endrolex.com/14