Naima tar nästa steg – nu hos 7-Eleven

Det svenska livsstilsvarumärket Naima fortsätter att utmana fika- och mellanmålsmarknaden. Från och med vecka 14 blir företagets energirika bites tillgängliga i utvalda 7-Eleven-butiker i Stockholm, vilket innebär ytterligare en etablering inom convenience-segmentet.

Annons

Söker du en artikel?  

Läs våra e-magazine

Missa inte vårt senaste nummer!

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.

20 snabba.

Borttappade paket blir affärsmöjlighet – pop-up-konceptet som skapar buzz

Kan borttappade e-handelspaket bli en ny shoppingtrend? Nu får butiksägare och handlare i dagligvaruhandeln en chans att se fenomenet på nära håll när det franska företaget King Colis etablerar sin första svenska pop-up-butik i Allum, Partille. Mellan 1 och 6 april kan kunder köpa borttappade paket utan att veta vad som finns inuti – en konceptuell vinst för både cirkulär ekonomi och butiksupplevelser.

Fortsätt att läsa »

Hur påverkas butikernas färsksortiment av svenskarnas minskade grönsaksinköp?

När vi går mot ljusare och varmare tider brukar efterfrågan på sallader och kall mat öka i butikerna. Men hur ser det ut i år, när många svenskar uppger att de inte har råd att äta hälsosamt? Enligt den nya Vegocracy Report 2025 är 9 av 10 svenskar inte i närheten av att äta frukt och grönt enligt riktlinjerna, och den ekonomiska faktorn spelar en avgörande roll. Barnfamiljer och arbetslösa är de som drabbas hårdast.

Fortsätt att läsa »

Clas Ohlson laddar upp för hemmafixarboomen

När våren gör entré och hemmafixarna vaknar till liv möter Clas Ohlson efterfrågan med ett fullmatat sortiment av nyheter inom trädgård, bygg, solcellsbelysning och fritid. Kedjan har länge varit skickliga på att anpassa sitt utbud efter säsong, och årets lanseringar pekar tydligt på en fortsatt satsning på smarta, energieffektiva och designmedvetna produkter.

Fortsätt att läsa »

Karin Berggren föreslås som ny ledamot

Lantmännens valberedning har nu presenterat sitt förslag till ny styrelse inför årsstämman 2025. Bland de föreslagna namnen finns ett nytillskott: Karin Berggren, en entreprenör med erfarenhet både från svenskt lantbruk och internationellt näringsliv. Samtidigt föreslås omval av Patrick Aulin, Jenny Bengtsson och Johan Bygge, medan ordförande Per Lindahl och ledamoten Gunilla Aschan tackar för sig.

Fortsätt att läsa »

Smeg tar upp kampen om bubblorna

Kolsyremaskiner har länge varit en självklar del i svenska hem, men på senare år har segmentet tagit en rejäl klättring upp i premiumklass. Nu ger sig italienska Smeg in i leken med sin första kolsyremaskin – Smeg Soda Maker. Med sin karakteristiska retrodesign och en tydlig vinkling mot italiensk dryckeskultur siktar företaget in sig på en konsument som både vill ha stil och funktion. Men kommer den att ta marknadsandelar i ett redan välmättat segment?

Fortsätt att läsa »

Finalisterna klara i Arla Guldko 2025

Nu har sju skolor och förskolor kvalificerat sig till finalen i Arla Guldko 2025 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola och Bästa Matglädjeskola. Dessa finalister kommer att granskas av en expertjury, där stjärnkockarna Marie Skogström och Paul Svensson finns med, innan vinnarna koras vid den stora finalen den 12 maj 2025.

Fortsätt att läsa »

Matkunskaper på nedgång – butiker kan hjälpa kunder att laga bättre och minska matsvinnet

En ny undersökning från HelloFresh visar att många svenskar saknar grundläggande matkunskaper. 24 % vet inte hur man bygger en näringsrik måltid, och 30 % äter hämtmat varje vecka, ofta på grund av brist på inspiration eller tid. Samtidigt visar rapporter från Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket att allt fler unga drabbas av hälsoproblem kopplade till ohälsosamma matvanor. För att

Fortsätt att läsa »

Oddlygood satsar på brunchtrenden med pop-up i Stockholm

Växtbaserade Oddlygood tar ett nytt grepp om marknadsföringen och öppnar en pop-up-restaurang i Stockholm för att inspirera konsumenter till bättre hemmakaffe. Under 24 timmar i mars slår ”The Odd Spot” upp portarna på Kungsholmen, där gäster bjuds på en exklusiv brunchmeny framtagen av TikTok-profilen FanFilip och matkreatören Chez Kny Bistro.

Fortsätt att läsa »

Svensk grillost tar mark – Pannoumi® driver tillväxten i kategorin

I en marknad som länge har dominerats av importerade produkter, har svenskproducerad grillost nu fått ett rejält uppsving. Skånemejeriers Pannoumi® har sett en explosionsartad ökning i försäljning under 2024, med en tillväxt på hela 69 procent i dagligvaruhandeln jämfört med året innan. Det kan jämföras med den totala volymutvecklingen för svensk grillost som ökade med 24 procent under samma period, medan de importerade alternativen tappade mark.

Fortsätt att läsa »

SodaStream lanserar ensō i trendiga färger: Svart och Sand

Kolsyremaskiner har blivit en allt mer given inredningsdetalj i de svenska hemmen. Nu tar SodaStream ytterligare ett steg för att kombinera funktionalitet med estetik genom att lansera sin premiumkolsyremaskin ensō i två nya färger: matt svart och sand. Förra året introducerades modellen i rostfritt stål, och med de nya färgvalen siktar varumärket på att locka ännu fler stilmedvetna konsumenter.

Fortsätt att läsa »

Polarbröds nestor har gått ur tiden

Kjell Jonsson, tidigare vd för Polarbröd och en av de mest inflytelserika personerna bakom företagets utveckling, har avlidit vid 82 års ålder.När Kjell blev en del av bagarfamiljen Nilsson 1967 anade han nog inte att han skulle vara med och forma ett av Sveriges mest älskade brödvarumärken. Men med en osviklig nyfikenhet och ett skarpt sinne för tekniska lösningar bidrog han till att ta Polarbröd från ett lokalt familjebageri i Älvsbyn till en av landets ledande aktörer inom brödindustrin.

Fortsätt att läsa »

Stabilt resultat och hög förnyelsetakt på tuff marknad

Axel Johnson summerar 2024 som ett stabilt resultatår trots utmanande marknadsförhållanden. Omsättningen landade på 144 miljarder kronor, en ökning från föregående års 126,7 miljarder, och resultatAX* uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,4 miljarder 2023). De två största verksamheterna, Axfood och Axel Johnson International, bibehöll sin höga resultatnivå från rekordåret 2023.

Fortsätt att läsa »

Hede Fashion Outlet: Nytt succéår och omsättningsrekord

Det är inget snack om att Hede Fashion Outlet i Kungsbacka har överträffat alla förväntningar under 2024. För fjärde året i rad har outletaktören slagit omsättningsrekord, trots att detaljhandeln på många håll haft det tufft. Men där andra slår av på takten, fortsätter Hede Fashion Outlet att accelerera – och har nu en blick mot att ta nästa steg på den internationella marknaden, framför allt med sikte på Danmark.

Fortsätt att läsa »
https://www.high-endrolex.com/14