Annons
Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.
Ett finskt experiment har visat att små, strategiska förändringar kan skapa stora resultat. Genom att placera ekologiska morötter på en ny plats i butiken ökade försäljningen med imponerande 253 % jämfört med samma vecka föregående år – utan att priset behövde justeras.
Konst mötte krispighet under sommaren 2024 när Dennis Duolee bjöd in till en ovanlig och smakfull utställning i Stockholm. Med chips som både medium och tema skapade Dennis en installation som lyfte detta älskade snacks till en oväntad kulturell piedestal.
I februari får Fjällfil-familjen ett nytt och spännande tillskott: den sötsyrliga smaken av svarta vinbär. Den nya smaken, som lanseras som ”Årets säsongare”, är ett perfekt komplement till Fjällfils redan älskade utbud med smaker som hjortron, blåbär och havtorn.
Då var det dags igen. Årets Matbluff är tillbaka, och i år firar den till och med tioårsjubileum. Det är ett slags anti-födelsedag för de produkter som lyckas reta gallfeber på konsumenter genom att tänja på sanningen, tänkande att vi inte läser det finstilta. Och visst, de kanske kan lura oss en gång – men att bli nominerad till Årets Matbluff är knappast ett pris någon marknadschef vill ta med i årsrapporten.
Carlsberg Sverige tar ett stort kliv in i mixerkategorin genom ett nytt partnerskap med det ikoniska varumärket Schweppes. Samarbetet, som inleds den 1 januari 2025, innebär att Carlsberg Sverige tar över produktion och distribution av Schweppes på den svenska marknaden, vilket markerar ett av företagets största portföljtillskott på över 15 år.
Kronans Apotek förstärker sin ledningsgrupp med en nyckelrekrytering: Malin Possman tillträdde i december som försäljnings- och driftsdirektör för fysisk handel. Med sin långa erfarenhet från apoteksbranschen och en gedigen bakgrund som farmaceut tar hon över efter Nina Wyholt Gradin.
I april 2025 stärks Martin & Servera-gruppens koncernledning av två nya nyckelpersoner. Jörgen Åhlin tillträder som IT-direktör (CIO), och Anna Ståhle blir ny ekonomi- och finansdirektör (CFO). Båda tillskotten markerar ett tydligt fokus på affärsutveckling och digital transformation inom företaget.
Den svenska salladspionjären och foodtech-aktören Picadeli fortsätter sin expansion och öppnar en ny restaurang i GoCo Health Innovation City i Mölndal. På Entreprenörsstråket 3 kommer gäster från och med den 27 januari kunna komponera sina egna sallader med inspiration från världens matkulturer.
Lantmännen kliver in som huvudpartner till Årets Kock, en organisation som spelar en nyckelroll i att utveckla och driva den svenska gastronomibranschen framåt. Samarbetet, som offentliggjordes idag, innebär att Lantmännen bidrar med expertis inom hållbarhet och innovation, och stärker arbetet med att lyfta svensk matlagning och högkvalitativa råvaror.
Axel Johnsons styrelse har fattat beslutet att Caroline Berg, tidigare tillförordnad vd, nu tillträder som permanent vd för bolaget. Samtidigt tar Marie Ehrling över rollen som styrelseordförande, efter att ha varit vice ordförande sedan 2015.
Convini, Europas ledande leverantör av obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar för arbetsplatser, fortsätter att imponera med ett starkt 2024. Företaget rapporterar en rekordomsättning på 900 miljoner kronor och närmar sig nu sitt ambitiösa mål om en miljard kronor i omsättning till 2025.
Coca-Cola tar sig an en svensk matfavorit med sin senaste kampanj: ”Where there are tacos, there’s Coca-Cola”. Genom att hylla tacos – från den mexikanska taqueriakulturen till svenska tacofredagar – vill Coca-Cola befästa sig som den självklara drycken till denna älskade rätt.
Januari är en månad som kan kännas som en oändlig måndag, och Blue Monday – den så kallade årets deppigaste dag – tar priset. Men i år vill Kavli förändra det med ett enkelt budskap: när livet känns grått, färga det gult.
Lagom till årets första löningsvecka kickstartar Coop det nya året med ett brett utbud av smakrika nyheter inom taco, snacks och mellanmål. Med både budgetvänliga alternativ och ekologiska nyheter sätter Coop ribban för vad vi kan förvänta oss i butikshyllorna under 2025.
Med 15 år av aktivt hållbarhetsarbete fortsätter Arvid Nordquist att minska sitt klimatavtryck. Från och med januari 2025 tar företaget ännu ett stort kliv genom att införa 100 % fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog. Denna banbrytande lösning innebär en total eliminering av CO2-utsläpp från sjötransporter och är en del av företagets långsiktiga åtagande att skapa en mer hållbar värdekedja.
Torsdagen den 30 januari bjuder Jula in till en inspirerande jobbmässa på sitt huvudkontor och centrallager i Skara. Är du på jakt efter ett sommarjobb med möjligheter till fortsatt anställning? Då är detta tillfället för dig!
Det är snart dags för en av livsmedelsbranschens mest omtalade händelser – Årets matbluff, antipriset som får både producenter och konsumenter att höja på ögonbrynen. För tionde året i rad ska den mest “bluffiga” produkten koras, och alla ögon är nu riktade mot de fem finalisterna som går vidare till omröstningen.
Per Lindahl, styrelseordförande för Lantmännen, har meddelat att han inte står till förfogande för omval vid företagets ordinarie föreningsstämma den 7 maj 2025. Efter att ha varit en del av Lantmännens styrelse sedan 2011, varav de senaste åtta åren som ordförande, avslutar Lindahl nu ett betydande kapitel för den svenska kooperationen.
Det är inte varje dag som ett eget varumärke kammar hem förstaplatsen i ett prestigefyllt test, men Coops Xtra salladsost har lyckats göra just det i Aftonbladets senaste test av feta- och salladsostar. ”Här snackar vi smakbomb,” utbrast juryn, och det är en reaktion som bör få både konsumenter och återförsäljare att lyfta på ögonbrynen.
När Triumf Glass släpper sin nya linje för 2025, är det inte bara glassälskare som kommer att stå i kö. Företag inom dagligvaruhandeln har nu en gyllene möjlighet att anpassa sina marknadsföringsstrategier för att utnyttja dessa nyheter på bästa sätt. Från en ny twist på klassiska smaker till exklusiva erbjudanden för dem som vill känna sig lyxiga – 2025 handlar om att förstå vad konsumenterna verkligen vill ha.
Dela oss på
https://www.high-endrolex.com/14