Annons
Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.
Hammars Bryggeri, ett av Sveriges äldsta bryggerier, firar sitt 120-årsjubileum med en efterlängtad återlansering av den klassiska drycken London Grape Tonic. Grundat 1904 av sjökaptenen Per August Oxelgren, har Hammars Bryggeri bevarat sina hantverksrötter medan de också har introducerat nya smaker och innovationer genom åren.
För sjätte året i rad har Lantmännen fått utmärkelsen Karriärföretag, ett prestigefullt erkännande som hyllar företag som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter och unga yrkesverksamma.
Var tredje svensk saknar julefrid och hälften känner stress inför julens måsten. Amazon Sverige lanserar nu Julefridsverkstaden, en pop-up på Regeringsgatan i Stockholm, där besökare kan få inspiration och praktiska tips för att skapa en mer harmonisk jul.
Ett nytt forskningssamarbete mellan Chalmers tekniska högskola, Lantmännen och Arla ska utveckla innovativa metoder inom livsmedelsbioteknik för att möta globala utmaningar. Med fokus på hållbarhet, hälsa och banbrytande teknik kan detta bli en nyckel till framtidens mat.
Den 21 november slår Jula upp dörrarna till sitt senaste varuhus på handelsområdet Björka i Haparanda. Med en yta på 2 900 kvadratmeter och ett sortiment på cirka 15 000 artiklar, hoppas Jula locka kunder från både Sverige och Finland.
Mister York fortsätter sin expansiva resa och avslöjar nu en ny etablering i Ronneby, Blekinge. Den nya restaurangen, som blir företagets första koncepthus i regionen, kommer att byggas på den strategiskt placerade handelsplatsen Viggen, vid E22, vilket ger enkel tillgång både för lokalbefolkningen och förbipasserande resenärer.
Hygien- och hälsobolaget Essity har vunnit priset Årets Initiativ 2024, utdelat av Ledarna inom privat tjänstesektor (LPT), för sitt säkerhetsarbete. Med initiativet ”Courageous Conversations” har företaget skapat en modell för att främja öppna och modiga samtal om mångfald och inkludering. Resultatet? En tryggare och mer inkluderande arbetsmiljö som har hyllats som ett föredöme för framtidens ledarskap.
Sedan 2022 har Circle K och Too Good To Go samarbetat för att minska matsvinnet och bidra till en mer hållbar framtid. Resultatet är imponerande: över 287 000 räddade överraskningskassar och hela 775 ton koldioxidekvivalenter som inte släppts ut i onödan. Nu tar samarbetet nästa steg och expanderar från Skandinavien till fler europeiska länder, samt USA och Kanada
Hur hållbart är Atrias produktutbud? Enligt Ann-Sofie Malmgren, produktchef på Atrias affärsenhet Out of Home, handlar hållbarhet om mer än bara låga klimatavtryck. Det innebär också att ta vara på resurser, minska matsvinn och samtidigt erbjuda prisvärda, näringsrika produkter.
En nyligen genomförd medlemsenkät från Matmissionen visar på det viktiga stöd de sociala matbutikerna erbjuder. Resultaten, som speglar svar från över 4 500 medlemmar, visar att butikerna inte bara lindrar ekonomisk stress utan också bidrar till ökad livskvalitet och bättre hälsa för människor i ekonomisk utsatthet.
Den 19 november firas internationella fullkornsdagen – en dag som påminner oss om de många hälsofördelarna med fullkorn. Men vad är egentligen fullkorn, och hur kan vi enkelt få i oss det rekommenderade dagliga intaget?
Gladiatorerna, ofta avbildade med bägare fyllda med vin, hade en oväntad favoritdryck: öl. Forskare har nu motbevisat myten om att romerska krigare och gladiatorer höll sig strikt till vin. Istället visar historiska fynd att ett öl med låg alkoholhalt, liknande svensk folköl, var deras förstahandsval.
I takt med att hållbarhet blir en allt viktigare fråga för både företag och anställda, lanserar Tork en ny satsning för att underlätta företags hållbarhetsarbete. Genom initiativet Tork Focus4 Sustainability gör företaget det enklare att ta hållbara beslut med hjälp av tillgänglig och transparent data kring deras produkters miljöpåverkan.
Endast 37 procent av svenskarna känner sig trygga med landets matförsörjning under en kris. Det visar en färsk undersökning från Novus på uppdrag av Lantmännen, som publiceras i samband med att MSBs folder ”Om krisen eller kriget kommer” delas ut till hushållen. Samtidigt uttrycker en överväldigande majoritet – 97 procent – att Sverige borde sträva efter att bli mer självförsörjande.
PostNord och Axfood tar ytterligare ett steg i sitt samarbete genom att expandera antalet paketboxar vid Axfoods dagligvarubutiker runt om i Sverige. Initiativet syftar till att möta den växande efterfrågan på flexibla och smidiga leveransalternativ från både e-handlare och konsumenter.
Svenska e-handlare befinner sig i ett utmanande läge, men tron på framtiden är stark. En ny undersökning, genomförd av Kantar på uppdrag av DHL, visar att majoriteten av svenska e-handelsföretag tror på ökade intäkter under 2025. Trots faktorer som låg köpkraft och hård konkurrens från utländska lågprisaktörer ser 7 av 10 företag en positiv utveckling framför sig.
Big Akwa, ett innovativt företag inom fiskodling, har fått global uppmärksamhet för sin hållbara affärsidé att odla fisk i symbios med industri. Trots att ingen fysisk anläggning ännu är på plats, har konceptet väckt intresse världen över, särskilt i tider när globala kriser har satt fokus på nationell självförsörjning och livsmedelsproduktion.
KICKS har rapporterat ett framgångsrikt kvartal med en tillväxt på 5,7 procent, trots en utmanande marknad. Den digitala kanalen visade särskilt starka resultat med en tillväxt på 20 procent. Företagets strategi att bredda och fördjupa sitt erbjudande samt investera i tillväxt i alla kanaler och marknader ger tydliga resultat.
ICA Gruppen Aktiebolag (publ) har offentliggjort ett prospekt gällande ett erbjudande till ICA-handlarnas Förbund och dess medlemmar i Sverige att teckna nya stamaktier av serie F (”F-aktier”). Prospektet har idag godkänts av Finansinspektionen och kan nu tas del av via Bolagets webbplats, www.icagruppen.se.
Ingredion Incorporated och Lantmännen tillkännager ett nytt strategiskt samarbete för att stärka sina positioner på den snabbt växande marknaden för växtbaserade proteiner. Med en kombination av Ingredions globala expertis inom ingredienslösningar och Lantmännens vertikala produktionskapacitet kommer partnerskapet att fokusera på att tillgodose efterfrågan på högkvalitativa och hållbart producerade ärtproteinisolat i Europa.
Dela oss på
https://www.high-endrolex.com/14