I spåren av att Facebook fått skarp kritik för att bland annat sprida hat på internet och inte ha en nog aktiv hållning mot hatiska och rasistiska kommentar och inlägg, har en stor mängd företag och varumärken valt att bojkotta Facebook som annons- och kommunikationskanal.
Nu har fler än 1 000 företag och varumärken i en rad länder anslutit sig till bojkotten av Facebook.
Till detta tusental hör jättar som Coca Cola och Starbucks och bland företag verksamma i Sverige som deltar i bojkotten finns SJ och kinesiskägda havredrycksföretagt Oatly.
Nu redovisar reklambranschsajten Digiday en undersökning bland mediebyråer kring bojkotten.
Man har undersökt hur mediebyråernas kunder reagerat på kampanjen mot Facebook som bär namnet ”Stop hate for profit”.
56 procent av de svarande mediebyråerna bekräftar att deras klientföretag och varumärken pausat sin annonsering på Facebook under juli medan 40 procent fortsatt annonsera.
Enligt experter kostar bojkotten Facebook 21-27 miljoner dollar i månaden.
Facebooks reaktion har, hittills, bland annat bestått i att dess vd och grundare Mark Zuckerberg sagt att Facebook ska förbjuda annonser som hetsar mot minoriteter och invandrare.
Digiday påpekar samtidigt att bojkottens omfattning är svårbedömd eftersom coronapandemin parallellt påverkar storleken på företagens marknadsföring under 2020.