Bland de nya anslutna företagen märks stora varumärken som Uber, New Balance, Electronic Arts och SKIMS. Klarna har även ingått samarbeten med 44 av världens 100 största detaljhandlare, inklusive Adidas och Airbnb, vilket ytterligare cementerar företagets position på marknaden.
David Sykes, Chief Commercial Officer på Klarna, kommenterar:
”Vår vision är att göra Klarna tillgängligt överallt. Den starka tillväxten vi ser är ett bevis på det förtroende vi byggt upp hos både handlare och konsumenter. Ju fler som ansluter sig, desto större blir fördelarna för alla inblandade.”
Stark tillväxt inom flera områden:
- Ökad trafik till handlares webbplatser: Klarna-appen genererade 36 procent mer trafik till handlares egna sidor jämfört med föregående år.
- Affiliatelänk-intäkter: Intäkterna från affiliatelänkar i appen ökade med 33 procent.
- Expanderande USA-marknad: Antalet handlare i USA har vuxit med 92 procent, med markanta ökningar inom vardagskategorier som utbildning (339%), resetjänster (315%), livsmedel och dryck (191%) samt bil- och fordonsdelar (167%).
Varje dag använder cirka 90 000 nya konsumenter Klarna globalt. Denna utveckling understryker Klarnas roll som en central aktör i det växande alternativet till traditionella kreditkort och företagets ambition att bygga framtidens shoppingnätverk. Med verksamhet i över 26 länder fortsätter Klarna att integreras i konsumenters vardag och revolutionerar betalningsupplevelsen för miljontals användare världen över.
4o