Denna jul är det 100 år sedan Coca-Cola skapade den rödklädda, glada jultomte vi idag känner som tomten för att passa in honom i Coca-Cola-reklamen.
I år är det hundra år sedan Coca-Cola började med sina julkampanjer och skapade bilden av tomten som vi känner honom i dag, skriver Coca-Cola i en pressrelease och påpekar att jultomten inte alltid varit den rundlagda och glada person i röd dräkt som många förknippar honom med.
– Coca-Cola är för många nära sammankopplad med julen och går tillbaka till 1920-talet. Sedan dess har Coca-Cola förstärkt julen genom att bland annat skapa bilden av jultomten som vi känner honom idag, menar man.
Den första jultomten som Coca-Cola använde sig av 1920 var inspirerad av tecknaren Thomas Nast och hade en mycket mer barsk uppsyn än vad vi numera är vana vid.
Den bilden förändrades när svenskättlingen Haddon Sundblom fick uppdraget från Coca-Cola att illustrera tomten.
Den uppdaterade versionen kom att standardisera bilden av jultomten som stor och glad, med vitt skägg och rödvit dräkt. Innan hade jultomten avbildats som alltifrån en lång mager man till en spöklik alv.
Haddon Sundbloms jultomte, som användes första gången i en annons i december 1931, fick stort genomslag och spred bilden av jultomten som vi tänker oss honom i dag.
– Coca-Colas jultomte har blivit starkt förknippad med julen och ligger många varmt om hjärtat. Det har också visat sig att många människor varit engagerade i jultomtarna som figurerat i annonserna genom åren, konstaterar Olivia Enquist som är marknadsdirektör på Coca-Cola AB.