Lidl gick tidigare i år ut med ”Hållbarhetsakuten”, årets tema från Lidl future initiatives där möjlighet gavs att söka finansiering ur de elva miljoner kronor Lidl erbjöd.
Pengarna kommer ur en tidigare prishöjning på plastpåsar Lidls kunder köpt när de handlat.
122 ansökningar kom alltså in till Hållbarhetskuten och nu har åtta av dem gått till final.
– Vi är otroligt glada över de många projekt som sökt stöd. Som livsmedelsföretag är vi en del av det som branschen står inför och genom Hållbarhetsakuten kan vi tillsammans bidra med lösningar som snabbt ger fler möjligheten att leva och äta mer sunt och hållbart, sammanfattar Lidls Sverigechef Johan Augustsson.
Finalisterna har granskats av en panel bestående av fem experter inom kunskapsområden kring hållbarhet.
De åtta finalisterna ska nu presentera sina projekt muntligt för Lidls jury 19 november och dagen därpå offentliggörs vinnaren eller vinnarna.
Fakta/Rubriker på de åtta Lidl-finalisterna bland projekten "Klimatsmart certifiering av kollagring i marken" – Inkonova. "Dax för brax – fiske som gynnar Östersjön" – Race for the Baltic. "Konkret cirkulärt livsmedelssystem" – Renahav Sverige. "Boost – en bönbaserad ost" – forskningsinstitutet Rise. "Naturbeteskött med virtuella stängsel" – Rise. "Svinn-labb" – Rädda barnen. "Hållbar livsmedelsproduktion med frövitalisering" – Robust seed technology A&F. "Ätbar matförpackning av biomaterial för minskat matsvinn" – Saveggy och Lunds universitet.