Färre resor, stängda gränser och begränsat öppet på krogen fick Systembolagets försäljning att stiga rejält – allra mest i Skåne, enligt ny rapport.
Det är Sprit- & vinleverantörsföreningen och Sveriges bryggerier som lanserar en rapport om försäljning under pandemiåret.
Man har undersökt försäljningsutveckling för perioden 1 april 2020 till 31 mars 2021.
Under den perioden steg försäljningen på Systembolaget med 12,5 procent sett till hela riket, påvisar rapporten.
Förklaringarna är de näraliggande: hemester i ökad utsträckning, begränsat öppet på krogar och restauranger och stängda gränser mot Tyskland och Danmark.
Men några delar av rapporten sticker ut – i olika riktningar, men med logiska förklaringar.
I Jämtland sjönk försäljningen på Systembolaget med 24 procent denna period, när norrmännen inte kunde komma och handla.
I Skåne gick siffrorna i andra riktningen. Försäljningen på Systembolaget steg med nästan 30 procent när det inte gick att handla och bunkra i Danmark och Tyskland enligt gängse mönster.
Och totalkonsumtionen steg, enligt rapporten. Under pandemiåret man mätt drack snittskåningen 1,2 liter mer alkohol än motsvarande tidigare period.