Det började på apoteket Fläkta Örn vid Stortorget i Malmö. Huvudpersonerna? Laboranten Anders Nilsson och apotekaren Fritz Borg.
Nilsson hade en idé han ville utveckla, Borg lyssnade. Det handlade om att starta en inhemsk tillverkning av glögg, likör, essenser och sprit. Kunskaperna stod Nilsson, laboranten för. Ekonomiska medel, produktionstekniken och affärsmannaskap var Borgs områden. De enades. 1893 var Saturnus ett faktum. Det var tuffa tider men Borg och Nilsson satsade hprt och höll liv i företaget med glögg och läskedryck i koncentrat.
1920 klev Arvid Liepe in och köpte företaget, men branschen hade legat släkten nära sedan 1700-talet med förfäder som var destillatörer och brännvinsbrännare i Berlin.
1927 fick sonen Gunnar ta över, dock först efter att mamma på grund av hans låga ålder finns skriva till kungen och få Gunnar myndigförklarad.
Växte under kriget
1937 stod en ny fabrik färdig på Lantmannagatan i Malmö och under andra världskriget kom Saturnus att hitta en rad produkter som ersatte bristvaror och blev därmed ett begrepp för än fler svenskar. Vinjästerna introducerades efter kriget och Saturnus vinbok fick god spridning. Samtidigt var Saturnus på bettet när cola blev tillåtet i Sverige 1953 och introducerade Cuba Cola några månader innan en viss amerikansk konkurrent började leverera i Sverige. Fram till 1997 ägdes Saturnus helt av Monica Liepe-Håkansson som då sålde till sin sonson Edward Liepe som blev vd 1995 och fortfarande är det, arvtagare på den stolen till sin far Henrik Liepe.
Mer än ett sekel
Saturnus har nu under mer än ett sekel varit känt för sin glögg, sina punsch- och likörextrakt och annat. Samtidigt har man, sedan monopolet för alkoholtillverkning bröts 1995, breddat och satsat på såväl kryddat brännvin som gin och sedan utvecklat även det. Den senaste lanseringen är Malmö Gin-serien. 2023 är det 130-årsjubileum – och 2025 dags för nästa generation att ta över det anrika men idag lika pigga familjeföretaget.
Edward Liepe
Edward Liepe är fjärde generationen i familjeföretaget Saturnus i Malmö, ett anrikt företag med idag 130 år bakom sig. Han har varit vd sedan 1995 och ska lämna den posten 2025, säger han.
– Det är en lång tid att leda ett företag och under de åren har vi gått från att omsätta 25 miljoner om året till 250-260 miljoner.
Det är lätt att hålla med. Då har man rätt att dra sig tillbaka – och samtidigt lägga en rejäl press på nästa generation att även den ska tiodubbla omsättningen…
– Nejdå, säger Edward. Ludwig och Filip (femte generationen) är väldigt duktiga och jag är säker på att de kommer att ta hand om Saturnus väl.
Må så vara. Men helt kommer Edward inte att kunna släppa företag, det inser han.
– Så länge det är kvar i familjen kommer man ju aldrig att kunna låta bli att vara engagerad, konstaterar han.
Kännetecknar företaget
Och just det är ju ett av familjeföretagens adelsmärken, inte minst i ett så långvarigt och så framgångsrikt som Saturnus i Malmö. Edward Liepe bor i vackra Falsterbo, företagets fabrik finns i Fosie och allt är på bekvämt avstånd i den skånska residensstaden. Det är december när vi pratar och har man glögg som en framträdande produktkategori så är det förstås full fart. Men Saturnus är så mycket annat, påpekar Edward Liepe.
– Malmö Gin är ju ett framgångsrikt spår och även om gin är väldigt hajpat så är det en dryck som är oerhört enkel att variera och som jag tror kommer att behålla sin stora popularitet länge, säger han.
Vill ha lokalt
– Intresset för Malmö Gin beror ju också på att vi lever i en tid där det finns ett stort och sunt intresse för lokal produktion och lokala produkter, konstaterar Liepe.
Och till jul kan man ju om man vill återuppväcka en kombo som var populär framförallt på Uppsalas krogar för några jular sedan – gin och julmust. Kanske låter tveksamt till att börja med men det är enbäret de två har gemensamt och som gör att drinkens ingredienser gifter sig så väl med varandra.
– Det har jag inte provat men du har rätt, det är en intressant kombination, säger Edward Liepe som lovar att testa innovationen.
Annars är det inte förnyelse till varje pris som gäller.
– Det är en balans där man inte ska förnya för förnyelsens skull men där det samtidigt är viktigt att varsamt utveckla produkterna, att hänga med i tiden.
Inte lika sött idag
När det gäller glögg finns ett tydligt exempel hos Saturnus. Glöggen är i sig densamma, men en sak är markant förändrad.
– Sockret. Om man ser till en period på 20 år är det väldigt mycket mindre socker i vår glögg idag, konstaterar Saturnus vd.
Saturnus växer och växer på olika områden.
– Svensk sommar, som vi lanserade förra året, har fått ett väldigt positivt mottagande, säger Edward.
Det handlar om aperitifer, smaksatt med i ena fallet jordgubb och rabarber, i andra fallet krusbär och fläder.
Produkter med bredd
– Vi har även HYD Re:hydrate, vär vätskebalansprodukt som överträffar förväntningarna, berättar Saturnus vd vidare.
Och när det gäller glöggen finns förstås också möjligheter, inte minst internationellt. Faktum är ju att hur specifik ”glögg” än må vara för oss nordbor, så har de flesta länder någon form av variant på denna varma produkt.
– Vi säljer en del glögg till våra grannländer och vi säljer på dunk till tyska julmarknader, berättar Edward Liepe.
– Dessutom har vi sålt glögg till USA under ett stort antal år, tillägger han.
Det ska Saturnus fortsätta att göra, under Edwards ledning fram till 2025 och sedan med Ludwig och Filip Liepe vid rodret. Dock med en styrman som står kvar lite i skymundan med kikaren mot horisonten och bidrar till att ta ut riktningen.