Under året delar Handelsrådet ut pengar till sju olika forskningsprojekt. Målet är att de sju ska vara klara om två år och resultera i en ökad kompetens och attraktivitet för handeln som bransch.
– De forskningssatsningar som beviljas medel i årets utlysning visar på många intressanta forskningsområden av intresse för handeln. Vi ser därför med stor tillförsikt fram mot att följa forskningsprojekten under de kommande två åren, säger Handelsrådets forskningsexpert Andreas Hedlund i ett pressmeddelande.
– I dag finns det få studier om detta. Och vi hoppas kunna bidra med kunskap för en djupare förståelse för e-handelschefers strategiska arbete och deras roll inom organisationen. I förlängningen kan det komma handelsföretagen till nytta, bland annat vid rekrytering, säger Christian Fuentes vid Lunds universitet som ska studera vad e-handelschefer gör på jobbet.
En annan som får ta del av forskningspengarna är Karina Töndevold Liljedal, forskare på Handelshögskolan i Stockholm. I hennes fall går pengarna till att undersöka digitala kundmöten i fysiska butiker.
– Digitala kundmöten, som till exempel videosamtal med en butiksmedarbetare eller ”live video shopping”, utvecklas i snabb takt. Anslaget ger oss forskare en möjlighet att vara med mitt i det här förloppet, fånga upp all den kunskap som finns ute hos handlarna och vidareutveckla den genom att gå på djupet, berättar Karina Töndevold Liljedal.
Fakta/Projekten som får pengar
* Christian Fuentes, Högskolan i Borås, snart Lunds universitet – projekt: ”E-commerce managers: understanding the formation of a new market actor”
* Tomas Mullern, Internationella handelshögskolan i Jönköping – projekt: ”The role of artificial intelligence in consumer’s sustainable choices-a study of digital retailing.”
* Karina Töndevold Liljedal, Handelshögskolan i Stockholm – projekt: ”Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?”
* Lars Witell, Linköpings universitet – projekt: ”Kundupplevelse i förändring”
* Hanna Berg, Handelshögskolan i Stockholm – projekt: ”Tekniska lösningar för att underlätta konsumenters visualisering av produkter i butiker”
* Mart Ots, Internationella handelshögskolan i Jönköping – projekt: ”Handelns ’Green deal’ – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande”
* Özge Öner, IFN/University of Cambridge – projekt: ”Swedish alternative food networks”