Axfood byter förpackningar till toalett- och hushållspappret av de egna varumärkena Eldorado och Fixa som säljs av bland annat Hemköp och Willys. Den nya plasten är tunnare och eftersom man samtidigt använder mindre mängd plast vid leveranserna minskar man plastmängden med drygt 15 ton.
– Varje förändring i förpackningarna gör stor skillnad, inte minst när det gäller varor som vi säljer stora volymer av, säger Karin Grönskog, förpackningsutvecklare hos Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.
Förändringen är en del av Axfoods plaststrategi ”rätt plast på rätt plats” som antogs förra året. Den totala mängden plast i den egna verksamheten ska minska med minst 25 procent till 2025.
Alla förpackningar till egna märkesvaror ska kunna materialåtervinnas redan till 2022. Senast 2030 ska enbart återvunnen och förnyelsebar råvara användas.
– I första hand försöker vi att byta ut plasten mot andra material. När det inte går reducerar vi mängden plast genom att tunna ut den, ta bort detaljer eller på andra sätt plastbanta, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Axfood har under längre tid arbetat för att minska plastanvändningen av fossil råvara. Bland initiativen märks bland annat köttråg av återvunnen plast, plastbärkassar av förnyelsebart eller återvunnet material och tunnare materialåtervinningsbara krukor till färska örter.