Elva nya Willys-butiker har startat nya samarbeten kring matsvinn under året och hittills i år har Willys totalt lämnat 150 ton mat till välgörenhet.
Varje år slängs det omkring 100 000 ton mat i svenska livsmedelsbutiker, anger Willys som bestämt sig för att minska den siffran genom en rad olika åtgärder – bland annat genom att skänka mat till lokala välgörenhetsorganisationer.
Hittills i år har 150 ton mat skänkts till behövande – och elva nya Willys-butiker har startat upp samarbeten, skriver man i ett pressmeddelande.
I dagsläget är det över 100 av Willys cirka 200 butiker som har etablerat samarbeten med Frälsningsarmén, Stadsmissionen och andra organisationer som jobbar lokalt för att hjälpa människor som lever i utsatthet, konstaterar kedjan.
Genom samarbetena har 150 ton mat hittills i år gått till matbanker, härbärgen och välgörenhetsorganisationer i stället för att hamna i soporna, och elva nya butiker har startat samarbeten i år.
– Vi arbetar aktivt med att hitta ännu fler samarbetspartners. Pandemin har inneburit att välgörenhetsorganisationer har fått hitta andra sätt att arbeta på. De har exempelvis fått satsa i större utsträckning på utdelning av matkassar istället för att bjuda på tillagad mat, för att undvika att för många samlas på samma plats. Men samtidigt ökar utsattheten i och med corona och allt fler är beroende av stöd, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig hos Willys. Målsättningen är att alla Willys-butiker ska skänka mat till välgörande ändamål.
Samarbetena är en del i Willys långsiktiga mål om att halvera sitt matsvinn till år 2025.