253 % ökad försäljning av ekologiska morötter

Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Ett finskt experiment har visat att små, strategiska förändringar kan skapa stora resultat. Genom att placera ekologiska morötter på en ny plats i butiken ökade försäljningen med imponerande 253 % jämfört med samma vecka föregående år – utan att priset behövde justeras.

Resultatet är ett av många exempel från projektet Nudging Organic, som har drivits av branschorganisationer i Sverige, Finland, Belgien och Nederländerna under tre år. Syftet har varit att främja ekologiska livsmedel genom små beteendeförändringar hos konsumenterna.

I Sverige har nudging-experimenten haft liknande framgångar:

  • Ekologiska havregryn: Flyttades till mer synliga hyllor, vilket ökade försäljningen med 65 %.
  • Ekologiska fruktdrycker: En ny placering ökade försäljningen med hela 164 %.

Liknande strategier användes i Belgien och Nederländerna. I Belgien lyfte positiva budskap om ekologiska mervärden försäljningen av vegetariska produkter med 33 %. Nederländerna fokuserade på visuella signaler som hyllmärkningar, vilket ökade försäljningen av ekologiskt kött med 27 %.

– ”Det här projektet visar vilken kraft små, genomtänkta förändringar kan ha för att stötta hållbara val i butik,” säger Anton Järild, projektledare på Organic Sweden.

Ett verktyg för hållbar omställning

Nudging handlar om att göra det enklare för konsumenter att göra hållbara val. Genom att flytta produkter, använda visuella signaler och kommunicera värdet av ekologiska alternativ har projektet visat att beteendeförändringar är möjliga utan att påverka prisbilden.

I Finland vill både butiker och producenter nu använda de framgångsrika nudging-teknikerna för framtida projekt.

Sustainable Nudging Report – en guide för framtiden

Resultaten från projektet presenteras i rapporten Sustainable Nudging Report, som sammanfattar insikterna från alla fyra deltagande länder. Rapporten, som till stor del finansierats av EU, belyser hur nudging kan vara en viktig del av en hållbar omställning i Europa.

Den svenska versionen av rapporten presenteras den 28 januari 2025.

Vill du veta mer?
För att ladda ner hela rapporten och få fler tips om hur du kan använda nudging i butik, besök nudgingorganic.eu.

Med små justeringar i butiksmiljön har projektet Nudging Organic visat att framtiden för ekologiska livsmedel är ljus – och att hållbara val kan bli lika enkla som att plocka upp en ekologisk morot.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil