Många lokala producenter, som ofta levererade till lokala restauranger, kaféer och hotell, hamnade snabbt i krisläge när coronapandemin slog till.
Man vädjade då till dagligvaruhandeln och de stora kedjorna i Sverige ställde om för att snabbt kunna ta emot nya leverantörer.
En av kedjorna är Lidl som nu konstaterar att man kunnat ta emot 39 nya svenska leverantörer till sina butiker över stora delar av landet.
– I Expressen publicerades den 25 mars ett nödrop från svenska matproducenter som vi på Lidl besvarade samma dag. Vi snabbade på processen för att plocka in nya leverantörer i alla våra butiker och gav alla intresserade matproducenter möjlighet att presentera sina produkter för oss, summerar Lidls Sverigechef Johan Augustsson.
– Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning, tillägger han.
De 39 nya leverantörer man tecknat avtal med kommer från olika branscher och olika regionen, ”allt från ett bryggeri på Österlen till en korvtillverkare i Västerbotten”, som Lidl själv beskriver det.