ICA och Apotek Hjärtat har tillsammans med sina kunder bidragit med 50 miljoner kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i år. Sedan samarbetet startade 2003 har dessa insatser resulterat i sammanlagt 620 miljoner kronor till cancerforskningen. ICAkampanj fokuserade på försäljning av ”rosa produkter” samt det ikoniska rosa bandet, vilket samlade in 39,6 miljoner kronor. På Apotek Hjärtat bidrog man med ytterligare 10,4 miljoner kronor genom försäljning av armband och rosa produkter, där fem kronor per såld produkt oavkortat gick till insamlingen.
”Jag känner stor tacksamhet över det engagemang som ICA-butikerna och deras kunder visat i samband med årets Rosa Bandet-kampanj. Tillsammans bidrar vi till livsviktig cancerforskning och visar att varje liten insats kan göra stor skillnad,” säger Eric Lundberg, vd för ICA Sverige.
Monika Magnusson, vd för Apotek Hjärtat, betonar hur stolta de är över både medarbetares och kunders insatser: ”Vi ser resultatet av forskningen varje dag, i kontakten med människor som får del av nya, effektiva behandlingar. Det är fint att tänka att det vi bidrog med i oktober kan komma tillbaka som nya läkemedel om några år.”
Bidragen från Rosa Bandet går till den främsta cancerforskningen i Sverige, som noggrant väljs ut av Cancerfondens forskningsnämnd för att främja utvecklingen av nya behandlingar och teknologier.