Matsmarts kunder handlade hem 8 591 ton mat från e-handelsföretaget under 2020. Det är en ökning med 70 procent jämfört med 2019 års 5 047 ton.
Matsmarts affärsmodell är att handla upp partier mat och matrelaterade produkter vilka annars skulle slängs och sedan sälja till rabatterat pris.
Det handlar om produkter med kort datum, felprintade etiketter eller sådana som tillhör ett utgående sortiment, för att ta några exempel.
Under 2020 handlade Matsmarts kunder hem 8 591 ton mat från företaget vilket är 70 procent mer än 2019 då det handlade om 5 047 ton.
Mesta Matsmart-handlandet kommer från Stockholms-regionen som stod för 1 815 ton hos Matsmart.
– Vi är glada över att ha slagit förra årets rekord. Det innebär inte bara att våra kunder har kunnat spara pengar, utan framförallt att vi gemensamt gjort en stor insats för klimatet, konstaterar Matsmarts Sverige-chef Josefin Fridstrand.
Mest handlades alltså från region Stockholm, 1 815 ton, och tvåa kom Västra Götaland med 1 581 ton och Skåne med drygt 1 130 ton mat.
Största ökningen kom dock från Gävleborg som ökade sina köp med 93 procent under 2020.
Totalt sålde Matsmart 8 951 612 kilo produkter på svenska marknaden.