Nya konsumtionsmönster plus corona. Resultatet? 85 procent av svenskarna e-handlade under november månad. Det är fler än någon månad tidigare.
Fler svenskar e-handlade under november 2020 än under någon tidigare månad, konstaterar Postnord i sin E-barometern för november.
Totalt växte e-handeln med 25 procent jämfört med november ifjol.
– Vi har länge trott att e-handeln kommer att nå nivåer där de allra flesta har e-handlat något den senaste månaden men vi trodde inte att det skulle ske så snabbt, konstaterar Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder som samtidigt konstaterar att november inte är en vanlig månad, framförallt utifrån Black friday-påhittet.
– Även förra året såg vi i november en högre e-handelsandel jämfört med resten av året. Att 85 procent av svenskarna har e-handlat är dock en nivå vi inte har registrerat förut och det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu, spekulerar Teder.
Postnords rapport indikerar även att svenska konsumenter nu oroar sig mer både för att bli smittade av viruset och för de ekonomiska konsekvenserna för samhället.
I undersökningen säger 75 procent av de svarande att de oroar sig för sig egen eller sina anhörigas hälsa, på grund av coronapandemin.
Det är en nivå som inte uppmätts sedan i april, då samhällsspridningen av viruset började ta fart i Sverige, påpekar Postnord.