Mycket har hänt sedan Tempo öppnade sin första butik 1932 på Östermalmstorg i Stockholm.
I dag ingår Tempo i Hemköpskedjan och består av 128 butiker runt om i Sverige, som alla är handlarägda.
När Tempo i år fyller 90 år är det dags att fräscha upp varumärket med en ny grafisk profil.
– Det mest synbara är den nya logotypen, som blivit lite mjukare i formerna jämfört med den gamla, och färgpaletten, som uppgraderats med betydligt fler färgskalor – fortfarande med den traditionellt gröna som grund förstås, skriver kedjan i en pressrelease.
Förändringen med den nya identiten kommer att ske succesivt och pågå under flera veckor. Först ut, med start denna vecka, är Tempos reklamblad.
Senare väntar hemsidan. som görs om så att den går i linje med de nya färgerna, typsnittet och loggan.
När Tempo framöver öppnar en ny butik, eller totalrenoverar en gammal, ja då blir det förstås med den nya loggan på butiksfasaden.
Delvis nytt och modernt alltså, men ändå på ett sätt som gör att kunderna garanterat kommer att känna igen det anrika 90-åriga varumärket, anser man.
– Vi vill att Tempo ska vara en stark och modern kedja, med en egen personlig identitet, som utvecklas med tiden. Nu siktar vi på 90 år till, säger Ted Bergström, marknadschef för Hemköp/Tempo och ansvarig för den nya identiteten.