Polarbröds nestor har gått ur tiden

Kjell Jonsson, tidigare vd för Polarbröd och en av de mest inflytelserika personerna bakom företagets utveckling, har avlidit vid 82 års ålder.När Kjell blev en del av bagarfamiljen Nilsson 1967 anade han nog inte att han skulle vara med och forma ett av Sveriges mest älskade brödvarumärken. Men med en osviklig nyfikenhet och ett skarpt sinne för tekniska lösningar bidrog han till att ta Polarbröd från ett lokalt familjebageri i Älvsbyn till en av landets ledande aktörer inom brödindustrin.

Annons

Söker du en artikel?  

Läs våra e-magazine

Missa inte vårt senaste nummer!

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.

20 snabba.

Livsmedelsföretagen öppnar för treårsavtal

Industrins avtalsförhandlingar rör sig framåt, och Livsmedelsföretagen accepterar nu OpO:s avtalsförslag – dock med förbehåll. Med en livsmedelsindustri som präglas av rekordlåga marginaler och en säkerhetspolitisk situation som kräver en robust svensk produktion, efterlyser branschorganisationen garantier för att den ekonomiska verkligheten faktiskt speglas i kostnadsramen.

Fortsätt att läsa »

Nyckelrekrytering på Svenskmärkning

Svenskmärkning stärker sin organisation och rekryterar Marcus Thollin som ny kundansvarig. Med en bakgrund inom några av livsmedelsbranschens största bolag får han nu uppdraget att öka anslutningen till den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige – och därmed driva fortsatt tillväxt inom strategiskt viktiga kategorier.

Fortsätt att läsa »

Preem klättrar på listan över attraktiva arbetsgivare

Sveriges största drivmedelsbolag, Preem, har röstats fram som en av de tio mest attraktiva arbetsgivarna för kvinnliga civilingenjörer av Karriärföretagens 14 000 kvinnliga medlemmar. En utmärkelse som tydligt signalerar att Preems arbete med en inkluderande och utvecklande arbetsmiljö ger resultat.

Fortsätt att läsa »

Sandra Lindh tar över rodret för Orkla FoodSolutions

Orkla Foods Sverige stärker sitt grepp om foodservice och offentlig sektor genom att utse Sandra Lindh till ny direktör för Orkla FoodSolutions. Med en gedigen bakgrund inom marknad och försäljning, och erfarenhet från några av branschens största aktörer, tar hon nu steget upp för att leda affärsområdet in i framtiden.

Fortsätt att läsa »

Lundgrens Limited Edition Glasrike hyllar Småland

Lundgrens fortsätter sin resa genom Sverige och tar denna gång snusarna med till de småländska skogarna. Deras senaste Limited Edition, Glasrike, är inspirerad av Smålands rika glasarv och dess djupa skogar. Med en smakprofil av tobak, lingon och svamp vill Lundgrens fånga regionens unika karaktär – en hyllning till den svenska naturen.

Fortsätt att läsa »

Sveriges livsmedelsberedskap – hot och lösningar

Sveriges livsmedelsberedskap är en fråga som vi i branschen borde prata mer om – och inte bara när kriser står för dörren. Livsmedelsföretagen har nu släppt rapporten Recept för resiliens, en analys av varför svenska butikshyllor fortfarande är välfyllda trots torka, pandemi och krig i Europa. Rapporten pekar på en rad åtgärder för att säkra Sveriges livsmedelsförsörjning, och det finns mycket här som direkt påverkar dagligvaruhandeln. För om kedjorna inte kan få tag i varorna, vad ska de då sälja?

Fortsätt att läsa »

Korvrapporten 2025: Hur butiker kan vinna på korvtrenden

Korvrapporten 2025 visar att svenskarnas kärlek till korv är obruten. Enligt årets rapport från Svenskmärkning, äter hela 92 procent av befolkningen korv. Samtidigt visar rapporten på förändrade preferenser där chorizon nu seglat upp till en delad andraplats tillsammans med salami. Falukorven behåller dock sin ohotade förstaplats. Men vad innebär detta för dagligvaruhandeln? Hur kan butiker och varumärken dra nytta av dessa insikter för att öka försäljningen och stärka kundlojaliteten?

Fortsätt att läsa »

Fullkornets revansch – öppnar nya affärsmöjligheter

En gång utmålat som hälsobov har brödet återtagit sin plats på svenskarnas tallrikar – och nu starkare än på länge. Brödtermometern 2025, Brödinstitutets årliga undersökning, visar att svenskarna inte bara omfamnar bröd i allt större utsträckning, utan även att intresset för fullkorn ökar kraftigt. Det här är inte bara en hälsotrend – det är en affärsmöjlighet.

Fortsätt att läsa »

Ny AI-metod kan förbättra bröstbenets hälsa hos värphöns

Upp till 90 procent av världens värphöns drabbas av bröstbensskador – smärtsamma frakturer och deformationer som påverkar både djurvälfärden och äggproduktionen. Nu har forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) utvecklat en ny AI-metod som kan identifiera och analysera bröstbenens kvalitet på ett effektivt sätt. Metoden kan bana väg för friskare höns och en mer hållbar äggproduktion.

Fortsätt att läsa »

Hållbar lax tar plats på den svenska marknaden

Den svenska sjömatsmarknaden får ett nytt, hållbart tillskott när Skagen Salmon, en av världens mest hållbara laxodlingar, nu blir tillgänglig i Sverige. Detta sker genom ett exklusivt samarbete med Sjömat Group Sweden, som nu blir generalagent för de danskproducerad hållbar lax laxen.

Fortsätt att läsa »

Pricer presenterar nya digitala butikslösningar 

Pricer, den svenska teknikjätten inom digitala butikslösningar, presenterar sina senaste innovationer på Retail Technology Show i London den 2–3 april 2025. Med fokus på effektivitet, kundupplevelse och digital transformation introducerar Pricer nya produkter och partnerskap som förväntas omdefiniera detaljhandelsbranschen.

Fortsätt att läsa »

Matpriserna tar nytt hopp – är det slut på billiga varor?

Matpriserna slår rekord – och inte på ett bra sätt. Februari 2025 blev den hårdaste månaden på två år, enligt Matpriskollens senaste statistik. Vi pratar om en ökning med 1,3 procent på matprodukter och 1,0 procent på hela dagligvaruhandeln. Och det här är bara början. Kanske en svidande påminnelse för oss alla om att inflationen inte har gett upp än.

Fortsätt att läsa »

Livsmedelsindustrin 2025 – optimism trots osäkerhet

Trots att 2024 avslutades med fortsatt höga kostnader och en osäker ekonomisk omgivning, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q4 att den svenska livsmedelsindustrin ändå blickar framåt med viss optimism. Även om marknadsförhållandena fortfarande pressar, pekar indexvärdet på 59 – något över basnivån 50 – på att försäljningen på hemmamarknaden nått en svag uppgång. Det är ett steg i rätt riktning efter de iskalla perioderna under 2022 och 2023.

Fortsätt att läsa »

ICA Gruppen säljer Rimi Baltic till Salling Group

ICA Gruppen har tagit ett strategiskt steg genom att sälja sin baltiska dagligvaruverksamhet, Rimi Baltic, till Salling Group för en köpeskilling om 1,3 miljarder euro (ca 14,4 miljarder kr). För ICA Gruppen, som huvudsakligen fokuserar på sin svenska marknad, är transaktionen en naturlig konsekvens av deras ambition att koncentrera resurserna där – nämligen hemma.

Fortsätt att läsa »
https://www.high-endrolex.com/14