Servicehandeln i form av Convenience stores Sweden avslutade 2019 med en liten ökning. 0,6 procent plus sista kvartalet är ökningen men för hela 2019 blev det ett minus på 0,2 procent.
Convenience stores Sweden mäter tillsammans med HUI research försäljningsutvecklingen inom conveniencebranschen och noterar alltså att 2019 slutade på plus.
Årets sista kvartal gav en positiv försäljningsutveckling på 0,6 procent.
För hela 2019 var det plus under två kvartal och minus under två och de två sistnämnda fick vågskålen att luta åt sitt håll och gav för helåret ett minus i försäljning på 0,2 procent.
– 2019 blev ett i stort sett bra år. Branschen tappade 0,2 % jämfört med 2018 som var ett fantastiskt år med bästa sommaren i mannaminne. Det vi förlorade 2019 under kvartal 2 och 3 tog vi igen under kvartal 1 och 4, sammanfattar Bengt Hedlund, vd för Convenience stores Sweden.
Convenience stores index (från början Servicehandelsindex) började mätas i maj 2008. Tillväxttalen som presenteras i rapporten avser jämförbara butiksenheter jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser total försäljning exklusive omsättning för spelverksamhet, monetära tjänster och dylikt.