Endast en av fem unga äter rekommenderad mängd frukt och grönt. Samtidigt vill fler än hälften ändra sina matvanor, visar en ny undersökning. Nu lanserar svenska Picadeli World Salad Day för att öka ungas intresse för frukt och grönt.
I en färsk YouGov-undersökning, som Picadeli låtit genomföra, svarar över hälften av de unga att de äter skräpmat varje månad, men endast 19 procent svarar att de äter 400 gram frukt och grönt om dagen, vilket är WHO:s rekommenderade mängd.
Picadeli lanserar nu World Salad Day och inleder samtidigt ett samarbete med Generation Pep. För varje såld sallad under World Salad Day skänker Picadeli en krona till organisationen. Picadeli är marknadsledande på självplocksallad i norra Europa. Dagen ska firas den 20 mars i 2100 europeiska butiker.
– Vi tror att det är viktigt att fira växtbaserad mat, precis som vi firar våfflorna, semlorna eller kanelbullarna! Därför instiftar vi nu en helt egen dag – varje år den 20:e mars infaller numer World Salad Day! På sikt hoppas vi att det blir en dag som inspirerar fler, både unga och gamla, att äta frukt och grönt! Vår undersökning visar att de är unga är sugna på en förändring, säger Frida Bresander, marknadschef, Picadeli Sverige.
En förändring verkar ändå vara på gång, enligt undersökningen. 63 procent av de svarande vill förändra sina matvanor och börja äta mer växtbaserat. Och att allt fler väljer bort köttet märks tydligt, nästan hälften av alla unga i Sverige planerar att äta mindre kött det kommande året. 44 procent vill minska sin köttkonsumtion – och motivationen handlar om en omsorg om klimatet, och djurens välmående, liksom hälsomässiga skäl.