Ungdomar väljer mer miljömärkt

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Enligt en ny undersökning blir svenska ungdomar allt mer intresserade av mat och många väljer kravmärkta varor.

Det här framgår av Ungdomsbarometerns årliga attityd- och beteendeundersökning, som bygger på svar från unga mellan 15 och 24 år. Omkring 4 000 ungdomar har svarat på frågor om mat och måltider.

Det är framförallt unga i storstäder som letar efter KRAV-märkningen, och något fler tjejer än killar. Gemensamt för alla är att de anger svenskproducerat, ekologiskt och hälsosamt vara viktigt när de handlar mat. De uppger dessutom att de äter vegetariskt, och mat med så lite klimatpåverkan som möjligt.

Undersökningen visar också att ungdomar vill ha guidning i butikerna, och det är glädjande att de i första hand letar efter KRAV. Det är en viktig signal till livsmedelsbutikerna, som exempelvis skulle kunna ge studentrabatt på hållbara produkter då och då, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

Den undersökta gruppen ungdomar befinner sig i den så kallade Generation Z, födda sent 1990-tal och framåt. De som letar efter KRAV-märkt är mycket oftare intresserade av miljö- och klimatfrågor än genomsnittet.

– Samtidigt verkar det inte vara viktigast för dem att titulera sig som vegan eller vegetarian. De vill göra rätt, och ställer stora krav på sig själva att agera hållbart, men vill också ha möjlighet att till exempel äta en köttbit om det faller dem in. Det viktiga blir snarare vilka kriterier maten ska leva upp till, som att den ska vara hållbart producerad, säger Sara Fröhling Lind, livsstilsexpert på Ungdomsbarometern.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil