Närproducerat fortsätter att vara det viktigaste för de svenska konsumenterna. När Livsmedelsföretagen mäter trenden är den saken utom all diskussion.
Sedan 2015 har Livsmedelsföretagen varje år gjort en undersökning bland sina 800 medlemsföretag kring vilka de starkaste trenderna är i branschen.
2015 var suget efter ekologiska alternativ den ojämförbart starkaste.
Men de tre senaste åren har trenden svängt och gått över från en stark efterfrågan på ekologiskt till att det är lokalproducerat i bemärkelsen svenskt som är viktigast för kunderna.
Så också i årets mätning där 21 procent av företagen pekar ut lokalproducerat som den viktigaste trenden att förhålla sig till.
Lokal/svenskproducerat, hälsosamma alternativ och produkternas klimatavtryck är de tre viktigaste trenderna, enligt Livsmedelsföretagen.
Ekologiska produkter? Nja, det värdet får endast 1 procent av de vägda rösterna när det gäller trender som är viktiga 2020.
Läs mer om konsumenttrenderna i Butikstrender 3/2020 Prenumerera här