Coronakrisen har, bland mycket annat, skapat problem för småskaliga svenska matproducenter vilka nu tappat nästan all försäljning till restauranger.
För att bidra och för att skapa nya affärsrelationer öppnade Axfood ett snabbspår för småskaliga matproducenter och gensvaret kom snabbt.
Över 150 producenter anmälde sig under de tre första veckorna och 120 av dem godkändes av Axfood. Redan i mitten av april var 20 nya leverantörer på väg ut i butik eller redan på plats där.
– Jag är glad och stolt över att så många matproducenter vill samarbeta med oss. Vi har ansträngt oss för att snabbt kunna ta in högkvalitativa varor i våra kedjor och butiker från hårt prövade producenter som är i behov av försäljningskanaler nu, säger Nicholas Pettersson som är vd för Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
– Utöver att hjälpa dem och göra det möjligt för våra kunder att stötta de småskaliga svenska matproducenterna hoppas vi också kunna bygga långsiktiga relationer med många av dem, påpekar han.
De nya leverantörerna representerar många olika typer av lokalt producerade matvaror inom dryck, mejeri, kött samt frukt och grönt. Bland de butiker som redan har varor i sortimentet finns Hemköp Tallboda, som redan till påsken hade charkvaror från Östgöta gris i hyllorna.
– I det läge vi befinner oss känns det suveränt att vi både kan hjälpa små lokala producenter och skapa ett mervärde för kunderna i butiken. Det ger oss också en möjlighet att anpassa sortimentet utifrån att kunderna ofta efterfrågar lokala produkter, säger Philip Arén, butikschef på Hemköp Tallboda.
På Hemköp i Lännersta har man beställt rapsolja från Säby Gård, på Willys i Åhus finns en ny lokal öl i sortimentet då Charlis Brygghus från Trolle Ljungby numera finns på hyllorna, och på Hemköp i Svedala har växtbaserade mejeriprodukter från Maisha tagits in i sortimentet, med fler Hemköpbutiker som väntar på leverans.