Många branscher har påverkats av coronapandemin och börjat leverera varor till människor på nya och snabbare sätt.
Hemelektronikbranschen, som har varit ledande inom e-handel och produktleverans de senaste åren, ser en förändring i hur norrmän och svenskar handlar hemelektronik, skriver Netonnet i en pressrelease där man även indikerar att våra handels- och leveransvaror kommer att påverkas på längre sikt.
– Som omnikanalaktör, som erbjuder både varor online och i våra lagershoppar, kan vi tydligt se hur utvecklingen skiljer sig åt mellan fysisk handel och online-handel. Vi ser att de strikta förhållningsreglerna, särskilt i Norge, gör att utvecklingen påskyndas inom e-handeln. Många konsumenter som inte testat e-handel tidigare testar nu nya lösningar och får erfarenhet av hemleveranser, säger Stefan Svensson som är logistikchef hos Netonnet.
Innan coronakrisen genomförde Netonnet en undersökning i Norge och Sverige för att se vilka slags preferenser kunderna har när det gäller hemleverans.
– Undersökningen, som genomfördes bland fler än 1 000 svenskar och 1 000 norrmän, visar att möjligheten att returnera en produkt, fri frakt och snabba leveranser är de tre högst rankade alternativen kunder har när de beställer varor online, i båda länderna, säger Stefan Svensson.
– Längst ner i översikten över vad svenskar och norrmän vill ha när de köper varor online kommer enligt vår undersökning möjligheten till olika betalningslösningar och miljövänliga leveranser, berättar Svensson.