Barn och unga som redan innan coronakrisen levde i familjer med knappa ekonomiska förhållanden för det ännu svårare under pandemin.
Det är utgångspunkten för Rädda barnens och maträddartjänsten Karmas nya initiativ.
Rädda barnen kontaktade Karma för att informera om att barn i utsatta situationer nu fått det ännu tuffare och Karma bestämda sig för att använda sitt nätverk av restauranger och användare för att samla in pengar till måltider som Rädda barnen sedan kan leverera.
Fem miljoner kr – översatt till mat 100 000 måltider – är målet och bland de företag som redan från start donerat pengar finns Kinnevik och Wallenbergs ägarbolag Fam.
Man backas dessutom upp av bland andra Googles och Microsofts Sverige-chefer, prins Daniel och Cristina Stenbeck.
– Den mat som distribueras kommer delvis från aktörer som har drabbats av krisen med en kraftig minskning av antalet kunder. De har sett ett ökat matsvinn och vi vill stötta även dem och hela restaurangbranschen. Under krisen riskerar mycket mat att slängas, samtidigt som Rädda barnen ser att fler barn går hungriga, säger Karmas medgrundare Elsa Bernadotte till Di.