Konsumenterna i Sverige, Danmark, Norge och Finland handlade förra året för 243 miljarder kronor på nätet. Kläder och skor toppar som de mest e-handlade varugrupperna i de fyra nordiska länderna.
Dessa siffror kommer ur en färsk rapport från Postnord som i sin tur bygger siffrorna på svar från 85 000 personer.
Postnord konstaterar i rapporten att Sverige är den marknaden i Norden som nått längst när det gäller e-handel. 70 procent av svenskarna uppges handla på nätet regelbundet.
Mest av allt köper svenskarna varor inom hälsa och skönhet på nätet.
34 procent av oss handlar regelbundet sådana varor via e-handeln.
– Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön, skriver Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder i en kommentar.
Befolkningen i Finland handlar mer från utlandet på regelbunden basis jämfört med de andra länderna. Inom kategorin hållbara leveranser ligger svenskarna i topp, medan finnarna toppar med leveranser till paketautomater. Hållbarhet är dock inget centralt värde för de svenska konsumenterna heller.