Espresso House och Grönska ihop

Grönt från Grönska – ett nytt samarbete när Espresso House och Grönska hittar synergier inför sommaren. | Foto: Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

I samband med att årets sommarmeny presenteras lanserar Espresso House ett samarbete med foodtech-bolaget Grönska som arbetar med vertikalodlingar.

Lagom till lanseringen av årets sommarmeny inleder Espresso House ett samarbete med foodtech-bolaget Grönska som utvecklar teknik för vertikal odling och som Butikstrender tidigare presenterat.
Samarbetet är ett led i Espresso House expansiva hållbarhetsarbete där målet bland annat är att öka andelen närproducerat och vegetariskt på menyn.

2020 har Espresso House som mål att 50 procent av menyn ska vara växtbaserad.

Grönska är ett ungt svenskt foodtech-bolag som producerar och säljer grönsaker och örter som odlats i vertikala hyllsystem. Vertikal odling möjliggör för produktion inomhus i urban miljö året runt – ett hållbart alternativ till importerade grönsaker och örter.

Samtliga 262 Espresso House-enheter i landet kommer att sälja sommarens svalkande isteer med mynta från Grönska.
– Vi tittar kontinuerligt på hur vi kan utveckla erbjudandet och hållbarhet är en viktig pusselbit i det. Med Grönska får vi en partner som delar vår passion för miljön och som gör det möjligt för oss att servera närodlat, säger Pontus Wretman från Espresso House.

– Det är så kul att ett större företag väljer att samarbeta med ungt och innovativt bolag som Grönska, och att tillsammans ta ställning i hållbarhets- och klimatfrågan. Vi ser fram emot vårt samarbete med Espresso House och en sommar med friska isteer, säger Grönskas Natalie de Brun.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil