Kopparbergs bryggeri konstaterar – som så många andra – i sin delårsrapport att 2020 började bra men sedan föll i sviterna av corona.
– Under januari och februari, innan covid-19-pandemin slog till fortsatte vi framgångsrikt satsningen på våra etablerade starka varumärken. Vi fortsatte också vår satsning inom spritsegmentet bland annat genom att lansera Pink Gin Passionfruit/Orange, vilken tagits emot mycket positivt på de brittiska öarna. Även våra ciderprodukter nådde nya försäljningsframgångar, skriver vd Peter Bronsman i delårsrapporten.
Sedan kom mars och covid-19 fullt ut och i Storbritanniens, Kopparbergs största marknad, stängde alla pubar och restauranger.
Även på hemmamarknaden Sverige hände samma sak, om än inte lika radikalt.
– De stängda gränserna gjorde att den tyska gränshandeln upphörde helt, medan den norska gränshandeln begränsades kraftigt. Vi fick därför kontinuerligt anpassa vår produktion till de olika ländernas respektive myndighetsbeslut. Jag kan med stolthet konstatera att vi så här långt har lyckats hantera situationen väl, såväl inom produktion som produktutveckling, skriver Bronsman.
Sammantaget har ändå Kopparbergs nettofakturering, exklusive dryckesskatter, ökat till 373 miljoner kr (att jämföra med 357 miljoner kr motsvarande period 2019 och vinsten före skatt till 50,0 miljoner kr (41,4).
Nu hoppas man att den sommar som kommer ska ge möjligheter till återöppnade samhällen och ökade intäkter.