Mat och apotek i samma leverans

I ett pilotprojekt ska Mat.se och Apohem testa samleveranser av mat och apoteksvaror, där Mat.se:s kunder kan lägga till produkter från Apohem till sin beställning. | Foto : Montage

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Mat.se och Apohem ska nu testa samleveranser av mat och apoteksvaror i ett pilotprojekt. Först ut att kunna testa blir företagens kunder i Stockholm.

I ett pilotprojekt ska Mat.se och Apohem testa samleveranser av mat och apoteksvaror, där Mat.se:s kunder kan lägga till produkter från Apohem till sin beställning.
Först ut att kunna använda samleverans blir kunderna i Stockholmsområdet.

Alla köper mat, nästan alla handlar på apotek – och alltfler gör det på nätet. Nu testar Axfoods koncernsyskon Mat.se och Apohem samleveranser av mat- och apoteksvaror.
– För oss på Mat.se är det viktigt att ligga i framkant gällande utvecklingen av e-handeln, och vi testar gärna nya och innovativa lösningar. Att samleverera och göra våra kunders vardag enklare är viktigt för oss, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.

I piloten får ett urval kunder som gjort ett matköp från Mat.se ett erbjudande att lägga till apoteksprodukter från Apohem, och få dem levererade tillsammans med sin matkasse.
– Vi söker kontinuerligt efter sätt att göra det enklare och smidigare att vara Apohemkund. Att kunna lägga till våra apoteksprodukter i sin befintliga matkasse gör livet lite enklare. Dessutom får Apohempaketet åka med en befintlig leverans, vilket är bra för miljön, säger Apohems vd Gustav Hasselgren. 

Testet med samleveranser inleds idag och beräknas pågå till hösten. I höst flyttar dessutom Apohem till ett nyrenoverat och utbyggt e-handelslager i Årsta, och blir då granne med Mat.se:s, Willys och Hemköps e-handelslager.
– För att möta kundernas behov på bästa sätt är det viktigt att vi hittar synergier och nya samarbeten inom Axfoodkoncernen. Det gäller inte minst utvecklingen av e-handeln, som växer kraftigt inom både mat- och apotekssegmenten. Vi vill nu snabbt ta ut den här tjänsten till kunderna för att få in feedback och kunna vidareutveckla vårt erbjudande, säger Frida Ridderstolpe, e-handelschef hos Axfood.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil