Onsdag morgon meddelade Matsmart att man kommit överens med bolaget bakom varumärket Paolos om att köpa upp lagret av torrvaror. När man sedan lade ut varorna på sajten kraschade den snabbt.
Paolos varor har varit omöjliga att sälja under vanliga omständigheter sedan profilen bakom märket, Paolo Roberto, avslöjats som sexköpare. Men för Matsmart, som säljer felmärkta och utgående varor för att undvika matsvinn, var situationen en möjlighet.
– För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas, skrev Matsmart i ett pressmeddelande onsdag morgon.
Så fort man sedan lade ut varorna kraschade sajten av anstormningen.
– Det är rekord i trafik, vi har aldrig varit med om något liknande, sade Matsmarts kommunikationschef Hanna Thofelt Lindström i ett mejl till Di.
I samband med försäljningen använder Matsmart även intäkterna till att skänka 350 000 kronor till Child10, som arbetar mot sexuell exploatering och för att människohandel ska upphöra.