Det börjar röra lite på sig i samhället trots fortsatt coronapandemi.
Restriktioner släpps på, resor för smittfria accepteras och för många butiker börjar försäljningen återvända sakta. När kunderna nu återvänder och flödena ökar är det samtidigt angeläget att peka på behovet av att förebygga smittspridning. Kunderna förväntar sig i en ny undersökning att handeln ska agera och i en gemensam kampanj från fackförbundet Handels och arbetsgivarorganisationen Svensk handel lanserar man nu satsningen ”Välkommen in – din handling gör skillnad”.
Enligt en ny Sifo-undersökning som Svensk handel beställt handlar nästan varannan kund (47 %) just nu mindre i fysiska butiker än vad man gjorde innan coronapandemin bröt ut. De främsta orsakerna är att de inte vill riskera att smittas av viruset och att många tolkar Folkhälsomyndighetens riktlinjer som att de inte borde besöka butiker. Det handlar framförallt om de som är över 70 år. 9 av 10 svarande tycker att det är viktigt att handlarna agerar för att undvika smittspridning.
Slussning av kunder för att undvika trängsel, avståndsmarkeringar i golvet och att erbjuda kontaktlösa betalningar är exempel på åtgärder som de som svarat uppskattar.
– Att försäljningen så snart som möjligt återhämtar sig är avgörande för många butikers överlevnad. När handeln nu välkomnar kunderna tillbaka är det viktigt att handelns företag fortsätter att ta sitt viktiga samhällsansvar att förebygga smittspridning.
Karin Johansson, vd för Svensk handel
Nästan 6 av 10 svarande i den nya undersökningen (57 %) anser att handeln har vidtagit tillräckliga åtgärder för att möjliggöra för kunder att hålla avstånd när de handlar i butik.
Samtidigt svarar ungefär var åttonde (13 %) att butikernas åtgärder har varit otillräckliga.
Kampanjen ”Välkommen in – din handling gör skillnad” är ett samarbete mellan Svensk handel och Handelsanställdas förbund där butikerna kan beställa skyltar, knappar och informationsmaterial som de kan använda i butiken. Kampanjen innehåller också en film som nu sprids i sociala medier.
Genom gedigen information och tydlig kommunikation vill vi bidra till att skapa trygga handelsplatser för såväl anställda som kunder. Vi vill betona vikten av att vi alla tar ett gemensamt ansvar när vi besöker butiker.
Katarina Kempe, kommunikationschef Svensk handel