Dagligvaruleverantörernas förening, DLF, presenterar nu rapporten Dagligvaror online för första kvartalet i år, statistik GfK sammanställt på DLF:s uppdrag.
Enligt denna sker nu 5,5 procent av försäljningen inom FMCG, Fast moving consumer goods, online.
Av de stora kedjorna har Axfood den högsta andelen med 6,3 procent av sin försäljning inom FMCG online och med Bergendahls med 5,2 procent som tvåa. Icas online-andel stannar vid 3,5 procent men då slår man ändå jumbon Coop som inte har högre andel än 2,6 procent.
I rapporten talar man också om vilka varugrupper som har högst andel försäljning online inom dagligvaruhandelns kedjor första kvartalet 2020.
Här ser du topplistan över vilka varor som januari-mars hade högst andel av sin försäljning online.
Tio i topp i andel online kvartal 1 2020
Solprodukter (62,0 procent)
Hudkräm (29,3 procent)
Ansiktsrengöring (21,9 procent)
Styling (17,3 procent)
Tandstickor/tandtråd (15,0 procent)
Hundmat (14,1 procent)
Sötningsmedel (12,8 procent)
Snus (12,4 procent)
Kattmat (11,8 procent)
Munvatten (10,9 procent)