Målet med den nya mobilapplikationen Spot on att minska den stora mängden matsvinn ur svenska matbutiker och göra det med hjälp av modern mobilteknik.
Den nya Spot on-appen ska hjälpa dagligvarubranschen att inte kasta mat förgäves.
Användaren kommer enkelt kunna kartlägga matvaror i butiken som närmar sig sitt bäst före-datum och sedan ges möjlighet att köpa produkten till ett reducerat pris.
– Detta är en helt ny teknologi och sömlös plattform. Spot on ska vara en faktor i att nå Sveriges klimatmål. Vi menar att målet kan uppfyllas långt tidigare än 2030 med rätt teknologi, säger vd och grundaren Sigurd Eckle.
Appen, som aktiveras när man startar den i butiken, har också möjligheten att visa den specifika butikens kundtidning, adress, kontaktupplysningar samt butikskedjans hemsida.
När användaren lämnar butiken, stängs applikationen och aktiveras först igen när appen öppnas i en ny butik som är kopplad till Spot on. Appen använder sig av butikens design och logga, och lagrar inga personupplysningar.