Alla inom handeln påverkas kraftigt av coronakrisen men påverkan kommer även att vara stor på längre sikt, menar Jonas Colliander, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Lokal shopping växer i betydelse och det handlar om att skapa bra lokala erbjudanden som kompletterar det övriga sortimentet, säger han till Convenience stores news.
Convenience-handeln, som närbutiker, kiosker, mackar, kan med sin tillgänglighet och närhet dra fördelar av coronapandemin när vi vant oss att återigen handla mer lokalt och helst även närproducerat, är tesen.
– Dessutom kan ökad näthandel få en positiv effekt på convenience-handeln eftersom konsumenterna då kan välja de mindre och närliggande butikerna för komplementköp. Det kan vara ett möjligt scenario, påpekar Colliander.
Relationen mellan handlare och kund kan återigen öka i betydelse under och efter krisen, menar forskaren.
– För handlaren blir det ännu viktigare att i framtiden lära känna sina kunder, det signalerar trygghet, säger han.