Det är Postnords reguljära undersökning E-barometern som flaggar för att den stora e-handelsboomen kan vara över efter den extrema uppgången i pandemins första del.
Efter de månaderna har uppgången planat ut – men på en högre nivå än innan coronakrisen
– Efter några månaders hemmasittande börjar vi gå tillbaka mot ett mer normalt läge. Det är en signal på att det är på väg tillbaka, om det inte är så att vi får en kraftig andra våg, säger Postnords e-handelsrådgivare Arne Andersson.
Enligt de svenska svarandes självuppskattade konsumtion ökade e-handeln med 23 procent under juni jämfört med juni 2019.
Det är klart lägre än under maj och april, då tillväxten var 36 respektive 44 procent.
– Det är fortfarande stor e-handel, men det är betydligt lägre än tidigare månader. Jätteuppsvinget har peakat, säger Arne Andersson, och tillägger att även det varma junivädret kan ha bidragit till minskningen.
Uppgången fortsätter däremot i den äldre målgruppen, 65 till 79 år. I april ökade e-handeln bland äldre med anmärkningsvärda 154 procent, och i juni fortsätter de att hitta till nya typer av varor.
31 procent av de äldre köper apoteksvaror. 26 procent köper dagligvaror men den markanta förändringen är att 13 procent av de äldre svarande börjat köpa kläder och skor på nätet liksom att 10 procent börjat handla böcker och media där.
– De har börjat känna sig bekväma med att köpa dagligvaror och apoteksvaror nu. Men att handla kläder har varit ett ganska stort hinder, man har tyckt att det har varit svårt eftersom man inte kunnat prova. Så att det är en så stor ökning där, det tycker jag sticker ut, säger han.
Fakta/E-barometern
E-barometern görs av Postnord i samband med Svensk Digital Handel och HUI Research, och följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln.
Rapporten bygger på två konsumentundersökningar som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Postnord; dels den ordinarie månadsundersökningen för E-barometern, samt dels en löpande undersökning som Postnord initierat med anledning av den rådande coronasituationen.
Den ordinarie undersökningen genomfördes i början av juli, med 1 356 svar från personer som e-handlat under de senaste 30 dagarna. Den andra undersökningen genomfördes under juni, med svar från totalt 1 086 personer.
Undersökningarna är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18 till 79 år. (Källa: Postnord)