Popup-butiker blir ett alltmer frekvent koncept i en tid då konsumentströmmarna rör sig allt snabbare och butikskedjorna både vill vara på tå och samtidigt inte binda kapital och personal vid lägen som kan tappa i kundfrekvens.
En kedja som har utvecklat konceptet med tillfälliga butiker rejält är Lagerhaus vars inredningsbutiker nu under ett år fått se popup-butiker dyka upp i olika städer runt om i Sverige.
Först ut var en popup-butik på Ringen på Södermalm i Stockholm och sedan har Lagerhaus följt upp med tillfälliga butiker i Sickla i Nacka, på Emporia i Malmö, i Forumkvarteret i Uppsala och från början av juli i Torp köpcenter i Uddevalla.
Nu fortsätter Lagerhaus och siktar på ytterligare två tillfälliga butiker vilka båda öppnar i slutet av denna månad.
25 augusti öppnar man en pop up-butik i Jönköping, på Asecs, och två dagar senare är det dags för ytterligare en tillfällig butik i Stockholm, närmare bestämt i Västermalmsgallerian på Kungsholmen.
– Västermalmsgallerian är ett attraktivt köpcentrum där vi har många engagerade kunder. Vi ser fram mot etableringen, säger Jerker Levin, vd för Lagerhaus som även har ungefär 40 stationära butiker i Sverige.