Första kvartalets siffror visar Clas Ohlsons förmåga att möta snabba förändringar, menar avgående koncernchefen Lotta Lyrå.
– Efter en sommar då många tillbringat mer tid hemma kan jag konstatera att vi lyckats möta de nya kundbehov som uppstått på ett mycket bra sätt. Enligt en undersökning som vi gjorde bland våra Club Clas-medlemmar i juli angav tre av fyra att de skulle ägna semestern åt att fixa i sina hem, vilket också avspeglades i efterfrågan på produkter för reparation, dekoration och andra små projekt i hem och trädgård, sammanfattar Lotta Lyrå.
Coronaperioden har även skapat mönster som lär bestå, säger Lyrå.
– Intressant är också att nästan hälften av våra Club Clas-medlemmar i tidigare nämnda undersökning uppgav att de sannolikt kommer att vara hemma även nästa semesterperiod, oavsett utveckling av coronapandemin, påpekar hon.
– Dessutom menade många, i synnerhet de yngre, att de gärna skulle vilja hyra verktyg istället för att köpa. Detta visar på vikten av att vara snabbrörliga och lyhörda för kundernas behov som just nu ändras ännu snabbare än någonsin tidigare.
Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 166 Mkr (79). Rörelsemarginalen (exklusive IFRS 16) uppgick till 7,1 procent (2,6).
– Vi har byggt en stabil plattform för lönsam tillväxt, sammanfattar Lotta Lyrå.
Fakta/Clas Ohlsons första kvartal
• Försäljningen ökade med 1 procent till 2 074 Mkr (2 044), en organisk tillväxt om 7 procent och en ökning om 8 procent i jämförbara enheter.
• Försäljningen online ökade med 63 procent till 184 Mkr (113)
• Rörelseresultatet, uppgick till 166 Mkr (79) Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 147 Mkr (52)
• Resultat efter skatt uppgick till 117 Mkr (49)
• Vinst per aktie uppgick till 1,84 kr (0,77)