Löfbergs gör Ikea sällskap i det banbrytande 10x20x30-initiativet för att utrota matsvinn.
10x20x30 går hand i hand med Löfbergs initiativ Circular Coffee Community med syfte att eliminera allt avfall relaterat till kaffe,menar företaget.
10x20x30 leds av Ikea och drygt tio av världens största livsmedelshandlare och leverantörer som var och en engagerar minst 20 leverantör med målsättning att halvera matsvinnet till år 2030.
Löfbergs är en av Ikeas största leverantörer av kaffe.
– Matsvinn är negativt av många skäl, inklusive dess klimatpåverkan. Genom olika samarbeten arbetar vi för 100% cirkulär användning av alla resurser relaterade till kaffeodling, förädling och konsumtion, säger Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetschef på Löfbergs.
Genom att gå med 10x20x30 åtar sig Löfbergs att mäta och publicera sitt matsvinn och -avfall och skapa handlingsbara strategier för att minska detta svinn.
10x20x30 lanserades vid toppmötet för matsvinn och -avfall 2019 som arrangerades av Champions 12.3, en sammanslutning av ledare från näringslivet, myndigheter och det civila samhället som åtagit sig att höja ambitionen och skapa åtgärder för att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling.