Det nya konceptet innebär marknadens mest flexibla matkasse där kunden själv får välja sin veckomeny bland över 30 rätter varje vecka.
Det innebär 300 000 möjliga kombinationer veckovis, en komplexitet som ställer höga tekniska krav både på kvalitet och hållbarhet, skriver företaget i en pressrelease.
Därför har man satsat på en egenbyggd artificiell intelligens som med hjälp av maskininlärning bygger sin egen kunskap om kunderna över tid.
På så vis blir kockarnas arbete allt mer smaksäkert, och inköpsprognoserna så pass avancerade att lagerhållning, och därmed matsvinn, nästintill elimineras ur produktionsledet, är tanken.
– Vi har alltid tagit beställningar först och sedan köpt in råvarorna eftersom vi då kan undvika lagerhållning vilket både kunderna och klimatet tjänar på. Allt blir då toppfräscht och vi undviker matsvinn från vårt håll. Vi ville behålla både kvalitet och hållbarhet samtidigt som vi ville ge kunderna otroligt många fler valmöjligheter, så därför byggde vi vår egen AI, säger Alexander Aagreen på företaget.
– Vi har jobbat hårt på att utveckla vår AI, och den självlärande aspekten gör att den blir allt mer pricksäker för varje dag, det gör att vi i framtiden kommer att kunna erbjuda ännu mer flexibilitet för våra kunder och finslipa våra inköp ännu mer för klimatets skull, säger Alexander Aagreen.
Utvecklingen från fasta matkassar till att tusentals kassar packade med helt olika innehåll nu ska nå rätt kunder i rätt tid, ställer krav även på logistiken.
Därför satsar Linas matkasse på en ny teknik, pick-to-light, som guidar den manuella packningen av matkassarna genom ljussignaler, en teknik som även den optimeras med hjälp av AI.