Åhléns outlet tar paus från sociala medier för att inte locka fler till butikerna och Lagerhaus styr om sitt Black friday-erbjudande av samma skäl.
Den kommande julshoppingen – där hittepå-dagen Black friday är startskottet – kommer i år att innebära en stor påfrestning när det gäller smittspridning under coronapandemin.
Delar av handeln markerar nu utåt hur man vill ta sitt ansvar i den allvarliga situationen.
Åhléns outlet väljer att ta en paus från sociala medier och skriver i sina kanaler där att ”vi vill undvika att stimulera handeln ytterligare”, med hänvisning till de skärpta rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och den ökade smittspridningen.
– På grund av Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer om att undvika besök i butiker kommer vi under en tid pausa alla inlägg här på sociala medier. Vi rättar oss efter de rekommendationerna som är och tillsvidare är våra varuhus öppna som vanligt, men vi kommer inte posta inlägg allt för att undvika att stimulera handeln ytterligare, skriver Åhléns outlet på sociala medier.
Lagerhaus tar också ett initiativ i coronakrisens spår och skriver till sina kundklubbsmedlemmar att ”ingenting är som vanligt i år. Inte heller vårt Black friday-erbjudande”.
Man erbjuder sina kundklubbsmedlemmar 20 procent på ett helt köp vid valfri tidpunkt under hela november och såväl i butik som på nätet.
– På så sätt kan vi ge våra medlemmar ett riktigt bra erbjudande samtidigt som vi undviker långa köer och överfulla butiker, konstaterar Lagerhaus i samma mejl.