St1 ska nu, vid sidan av sina mackar, bygga upp nya matkedjan Ploq och siktar på 104 matställen längs vägarna på sikt. Starten är tre i Stockholm.
Konkurrensen hårdnar i omstruktureringens spår.
De traditionella mackarna konkurrerar alltmer med både snabbmatskedjor och vägrestauranger likväl som med matbutikerna och blir dessutom leveransställen för paket och e-handel.
Nu är det bolaget St1 som satsar och satsar stort genom att skapa ny matkedjan Ploq.
Syftet är att kapa åt sig av marknaden där idag traditionella vägkrogar och snabbmatskedjor dominerar.
104 matställen ska det längs vägarna under Ploq:s sigill och de tre första har invigts och gått igång.
De hittar du i Täby, Botkyrka och Bromma och nästa band som ska klippas finns i Varberg där nästa Ploq öppnar.
Mindre stökigt, mer pus och återhämning i form av bra mat oh lugn miljö är konkurrensfördelarna som Ploq ska slå sig ram med, säger man i en pressrelease där man lutar sig mot en färsk undersökning man låtit göra om kundernas preferenser.