Greenfood lanserar varumärket Daily greens och frontar med ekologiska bananer från Ecuador. Företaget ser potential på marknaden för ett nytt märke.
Livsmedelskoncernen Greenfood lanserar ett nytt varumärke, Daily greens, på den svenska frukt- och grönsaksmarknaden genom nya ekologiska bananer från Ecuador.
– Det är jättestort att ett nytt varumärke tar plats på den svenska bananmarknaden. Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och står för ungefär en procent av omsättning i en butik och tio procent av omsättningen i fruktavdelningen, säger Magnus Falk, marknadschef för Daily greens.
1909 importerades de första bananerna till Göteborgs hamn. Då var sändningen helt svartfrusen och bara några få bananer gick att sälja.
Nu har frukten ätits i över 100 år och bananen är idag en av de populäraste frukterna i Sverige.
Eftersom bananen är en så populär produkt och köps av så många, fyller den även en viktig roll som budbärare och skyltfönster för varumärket Daily Greens, menar Greenfood.
Bananen ska hjälpa Greenfood öka Daily Greens varumärkeskännedom inom dagligvaruhandeln och hos konsumenter.
– Ekobananerna håller väldigt hög kvalité och är en hjälteprodukt i fruktdisken och de kommer vara en viktig avsändaren för vårt varumärke Daily Greens. Det finns ingen annan frukt som når så brett ut i svenska hem, säger Magnus Falk, marknadschef på Daily Greens.
– Intresset för ekologiska bananer är särskilt stort bland konsumenter och efterfrågan fortsätter att öka. Därför känns det extra roligt att vi kan utmana i fruktdisken med ett nytt varumärke, säger Magnus Falk.